Start-Up: De City Cups van Unit 30

Start-Up: De City Cups van Unit 30

 

De drie witte, porseleinen kopjes van ontwerpstudio Unit 30 trekken met hun bijzondere vormen meteen de aandacht. Ontwerpers Jozephine Duker en Willem van Landeghem lieten zich inspireren door de Groningse architectuur van drie karakteristieke gebouwen in de stad en probeerden het gevoel en de sfeer te vangen in de kopjes. Inmiddels ligt hun product in drie winkels in Groningen en breekt er voor het tweetal een spannende tijd aan: want hoe wordt er op hun kopjes gereageerd?

TEKST: MAAIKE SCHAAP | FOTOGRAFIE: CORNÉ SPARIDAENS

Al in 2013 ontstond het idee om iets te gaan doen met kopjes en Groningen. Toch duurde het nog tot 2017 voordat het project van Jozephine en Willem daadwerkelijk van start ging. ‘We wisten toen al dat we iets wilden maken met een verhaal, maar ook iets dat herkenbaar is voor de stad’, vertellen ze. Tijdens hun fietstochtjes door de stad keken ze wat zij speciale gebouwen vonden in de stad. ‘Na lang beraad vonden we dat we iets moesten doen met de Martinitoren, de Korenbeurs en het Groninger Museum. Drie hele verschillende gebouwen die alle drie hun eigen unieke vorm en hun eigen geschiedenis hebben’, vertelt Jozephine. Willem vult aan: ‘Door in te zoomen op gebouwen zie je de aandacht, het vakmanschap, de tijdsgeest en alle bijzondere elementen. Daarom is architectuur voor ons een bron van inspiratie.’

Op grotere schaal

Jozephine en Willem hebben samen al een lange historie opgebouwd. Ze leerden elkaar kennen in 2001 tijdens hun opleiding productontwerp in Arnhem en kregen na verloop van tijd een relatie. Een gezamenlijk project in Londen betekende de start van Unit 30. ‘Eerst was ik een beetje huiverig om samen te werken’, lacht Jozephine. ‘We hebben een relatie met elkaar, willen we daar dan nog eens een werkrelatie aan toevoegen?’ Ze waagden de sprong en wat bleek: het werkte juist heel goed!

Terug in Groningen bouwden ze verder aan hun ontwerpstudio Unit 30. Ze gingen aan de slag voor diverse opdrachtgevers om bijzondere producten te maken. ‘Ons idee voor City Cups ontstond toen we een gezamenlijk project deden met het Koffiestation in Groningen’, laat Willem weten. ‘We bouwden een paviljoen voor het Grand Theatre en lieten samen met de mensen van het Koffiestation zien hoe een kopje koffie tot stand komt. Zij brandden de bonen, wij maakten daar ter plekke de porseleinen kopjes geïnspireerd op het karakteristieke theatergebouw. Dat vonden we zó leuk om te doen, dat we besloten dit op grotere schaal te ontwerpen.’


Bijzondere vormen

Met in hun achterhoofd de Martinitoren, de Korenbeurs en het Groninger Museum kon het ontwerpen beginnen. Ze verdiepten zich in de geschiedenis van de panden, maar keken ook naar de architectuur en naar het gevoel dat de gebouwen bij hen opriep. Dat vertaalden ze uiteindelijk naar het product. ‘We kwamen in de loop van het proces steeds meer in de buurt van wat we graag wilden laten zien’, vertelt Jozephine. ‘We wisten sowieso zeker dat we de gebouwen niet té letterlijk wilden namaken. Dan laten we nog veel aan de verbeelding over.’

Er werd eveneens een crowdfundingsactie opgestart. Het geld dat ze daarmee inzamelden, gebruikten ze om het product professioneel naar buiten te brengen. ‘Dus in een mooi verpakt doosje met een mooi logo en met goede productfoto’s’, vertelt Willem. ‘Daarnaast was dit ook een goede manier om op voorhand al promotie te maken voor ons product.’

Amersfoort

Toen het definitieve ontwerp van de kopjes er was, besloten ze de eerste zelf te produceren. ‘Dat was in eerste instantie ook ons plan: het allemaal zelf doen. “Maar”… dachten we, “straks wordt het een hit”. Dan kunnen we daar in ons atelier niet tegenop werken’, zegt Jozephine. Ze gingen daarom op zoek naar een betrouwbare partner die voor hen de kopjes kon produceren. ‘Die partner vonden we in Amersfoort. Nu kunnen wij ons toeleggen op het ontwerpen van andere producten.’ Inmiddels liggen hun City Cups in drie winkels in Groningen, namelijk bij City Central, Groningen Store in het Groninger Forum en het Groninger Museum. ‘We zijn heel benieuwd hoe erop gereageerd gaat worden’, lacht Willem.

Maar wat gaat er gebeuren nu de kopjes in de winkels liggen? ‘Tja,’ lacht Willem. ‘ We hebben altijd gezegd dat iedere grote stad in Nederland minstens drie kopjes verdient. We gaan ons daarom de komende tijd richten op andere gebouwen in andere steden.’ Jozephine vult aan. ‘Onze droom is uiteindelijk om internationaal te gaan met City Cups. Maar nog meer kopjes ontwerpen voor Groningen lijkt mij ook geweldig. Het Forum is net geopend, dat zou wellicht nog een mooie aanvulling zijn op de collectie van Groningen…’

 

 

Het bericht Start-Up: De City Cups van Unit 30 verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.

Meest recente berichten