Riklis Karto: “Een geur roept een emotie op”

Riklis Karto: “Een geur roept een emotie op”

Met ingang van 1 december 2020 is ondernemer Riklis Karto gestart met de verkoop van luxe niche parfumgeuren op abonnementsbasis. “Vanuit mijn eigen passie en interesse ben ik in de wereld van niche parfums gerold,” vertelt hij. Entrepreneur ging langs in de winkel om alles over deze start-up en de bijzondere geuren te weten te komen.

TEKST: ELISE SPIERING | FOTOGRAFIE: SAAM

“Toen ik zestien was, kwam ik in een situatie terecht dat ik voor mijzelf moest zorgen. Ik was net klaar met school en kon kiezen om verder te studeren of te gaan ondernemen. Ik heb toen in een tondeuse van 30 euro geïnvesteerd en ben begonnen met het knippen van vrienden en kennissen. Na een jaar huis-aan-huis knipbeurten te hebben gegeven, ben ik vervolgens een eigen zaak in Hoogezand gestart. Ik wist al snel dat ik mijn onderneming wilde laten groeien en dat ik een luxe kapperszaak voor mannen wilde starten in een grote stad.”

Passie en interesse

“Na vijf jaar heb ik mijn kapperszaak verhuisd naar de Groningse binnenstad. In Hoogezand knipte ik al veel spelers van FC Groningen en via hen ben ik in aanraking gekomen met de niche parfums. Die jongens droegen echt heerlijke geuren en wanneer ik ze knipte, kon ik het niet laten om te vragen wat voor merk parfum ik rook. Voetballers reizen natuurlijk naar de mooiste steden en brengen dan de meest luxe geuren mee. Eigenlijk ben ik vanuit mijn eigen passie en interesse dus in de wereld van de niche parfums gerold.”

Opwekken van herinneringen

“Een geur prikkelt je zintuigen en brengt je terug naar een bepaalde herinnering. Een klant die op de IC-afdeling in het ziekenhuis werkt, vertelde mij hier een mooi verhaal over. Na een zware werkdag rook ze eerst aan een bepaalde parfum, omdat deze geur haar deed denken aan haar man en hier werd ze dan weer rustig van. Een geur roept een emotie op.”

Niche parfums versus commerciële geuren

“Er zit een groot verschil tussen de niche parfums en commerciële parfums. Veel mensen weten niet dat er nog een segment boven de commerciële geuren, zoals Chanel of Dior, zit. Dit zijn de niche parfums. Het belangrijkste verschil is dat deze huizen zich echt focussen op de parfum zelf en ervoor kiezen om de winst in hoogwaardige grondstoffen te investeren. Wist je bijvoorbeeld dat er een heel voetbalveld met rozen nodig is om één liter rozenwater te produceren? Producenten van commerciële geuren verkopen daarnaast ook andere producten, zoals tassen of schoenen en gebruiken die winst voor reclames.”

Abonnement basis

“In deze veranderende wereld merk ik dat mensen ook anders bediend willen worden. Het ‘hebben van’ is minder belangrijk dan het ‘toegang hebben tot.’ Vooral de jeugd is al gewend om producten of diensten te leasen. Kijk maar naar telefoonabonnementen, streamingdiensten voor muziek en televisie, deelfietsen en zelfs maaltijdboxen voor het avondeten. Daarom zijn mijn niche parfums ook op abonnementsbasis. Op deze manier kunnen mensen iedere maand een nieuwe geur testen en kunnen ze het abonnement ook makkelijk weer opzeggen. Ik denk dat de verkoop van producten op abonnementsbasis de toekomst is.”

Eigen parfumerie

“Het liefst zou ik doorgroeien in de verkoop van niche parfums, zodat ik mij hier fulltime mee bezig kan houden. Ik knip nu al een tijd en merk dat het lastig is om hierin door te groeien. Ik heb uitdaging nodig en deze niche geuren kan ik eerst nationaal en daarna internationaal op de markt brengen. Ik heb zelf niet één bepaalde lievelingsparfum. Bij elke situatie past weer een andere geur. Als ik klanten adviseer, kijk ik daarom eerst voor welke gebeurtenis de klant een parfum zoekt. Vervolgens kijk ik naar de kledingstijl, leeftijd, persoonlijkheid en het beroep van de klant en in welk seizoen de geur gedragen wordt. Op basis van die gegevens gaan we op zoek naar een niche parfum die perfect bij jou past.”

Top 3 lievelingsgeuren van Riklis:

Xerjoff Naxos – de geur van een succesvolle zakenman
Acqua Di Sale – de geur van kracht en overwinning
Laurent Mazzone – de zoete, verleidelijke geur waarmee zijn passie voor niche parfums is begonnen

Het bericht Riklis Karto: “Een geur roept een emotie op” verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.

Meest recente berichten