Peter Oosterbaan: ‘Het binnenhalen van de Formule 1 zou op zichzelf al een geweldige marketingactie zijn’

Peter Oosterbaan: ‘Het binnenhalen van de Formule 1 zou op zichzelf al een geweldige marketingactie zijn’

Marketingstrategie – Peter Oosterbaan, algemeen directeur TT Circuit Assen

Het TT Circuit Assen is zonder twijfel één van de grootste publiekstrekkers van Noord-Nederland. Alleen al tijdens het TT-weekend komen jaarlijks zo’n 160.000 motorsportliefhebbers van over de hele wereld naar Noord-Drenthe om hun helden over de baan te zien vliegen. En wie weet zien we over enkele jaren vergelijkbare bezoekerscijfers bij de eerste Formule 1 Grand Prix in Assen. ‘Als besloten wordt Nederland toe te voegen aan de F1-wedstrijdkalender, dan weet ik zeker dat wij de beste papieren hebben om de Grand Prix van Nederland te mogen organiseren’, zo zegt circuitdirecteur Peter Oosterbaan enthousiast.

Tekst: Jelte Stol
Fotografie: Marike van de Witte

Natuurlijk wil men bij het TT Circuit zoveel mogelijk publiek trekken, maar de manier waarop dat gebeurt verschilt nogal per evenement, zo legt Peter Oosterbaan uit. ‘Aan de ene kant hebben we onze eigen events, zoals de TT, de WK Superbike en het British Superbikes-kampioenschap, en aan de andere kant zijn er de events waarvoor we ons circuit verhuren, denk bijvoorbeeld aan het Truckstar Festival en de Gamma Racing Day. In het eerste geval moeten we zoveel mogelijk tickets verkopen om rond te komen en bij events uit de tweede categorie ontvangen we simpelweg een vooraf afgesproken huurprijs.’

Een eventuele Formule 1-race is Assen zou in de tweede categorie gaan vallen. Mocht het Formula One Management, de organisatie achter de topklasse van de internationale autosport, besluiten Assen een plekje te geven op de Grand Prix-kalender, dan worden het circuit en de bijbehorende faciliteiten verhuurd en wordt de marketing geheel voor rekening van de huurder genomen. ‘Wij treden dan puur en alleen op als facilitator’, aldus Oosterbaan. ‘Dat is nogal een verschil met de TT en de Super Bike-races, waarbij we echt afhankelijk zijn van de ticketverkoop en dus zelf zoveel mogelijk mensen naar het circuit moeten trekken.’

De bijbehorende marketingcampagnes zijn voor een groot deel gericht op motorsportliefhebbers. ‘De motorsport is echt onze core business en in die wereld hebben we dan ook veel ervaring. In de aanloop naar onze events zul je dus vaak advertenties tegenkomen op motorsportwebsites, in specialistische magazines en op televisiezender Eurosport’, zo streept Oosterbaan de meest voor de hand liggende kanalen af.

‘Maar tegelijkertijd concurreren we met de rest van de leisuremarkt in (Noord-)Nederland’, vervolgt Oosterbaan. ‘Vooral tijdens het TT-weekend krijgen we naast motorfans ook veel gezinnen over de vloer. Daarmee vissen we dus in dezelfde vijver als bijvoorbeeld Wildlands of De Efteling. Om die doelgroepen te bereiken, zijn we onder meer aangewezen op ons 130.000 likes tellende Facebook-pagina en ouderwetse billboards langs de snelweg.’

Wat betreft een eventuele Formule 1 Grand Prix in Assen speelt het marketingapparaat van het TT Circuit Assen dus maar een bescheiden rol. ‘Wij hoeven het Formula One Management en de beoogd organisator, the Netherlands Grand Prix Foundation echt niet te vertellen hoe ze bezoekers naar de races moeten krijgen’, lacht Oosterbaan. ‘Zij hebben natuurlijk een gigantisch bereik en dat werkt ook door op ons circuit, mocht hier echt een Grand Prix gehouden worden. Het zou onze naamsbekendheid een flinke boost geven en het circuit nog aantrekkelijker maken voor andere organisatoren.’

Daarmee zou het binnenhalen van de Formule 1 op zichzelf al een fantastische marketingactie zijn. ‘Het zou natuurlijk geweldig zijn als we dat klaarspelen’, aldus Oosterbaan. ‘Maar de eerste vraag is of er überhaupt een Grand Prix van Nederland komt. Er zijn logischerwijs andere landen die op een plekje op de agenda azen, dus moeten we zien dat we als ‘Nederland’ een voet tussen de deur krijgen.’

Maar mocht de ‘Grote Prijs van Nederland’ er komen, dan is Oosterbaan overtuigd dat het Drentse circuit de beste papieren heeft. ‘Zowel de internationale autosportbond FIA als de Formula One Group hebben hier al een kijkje genomen en van beide kregen we een dikke voldoende. Daar komt bij dat alle benodigde vergunningen er al liggen en eventuele aanpassingen aan het circuitcomplex goed te overzien zijn. En laten we niet vergeten dat we inmiddels al 88 edities van de TT van Assen, één van de grootste sportevenementen van Europa, hebben georganiseerd. Die ervaring weegt natuurlijk ook mee.’

Het bericht Peter Oosterbaan: ‘Het binnenhalen van de Formule 1 zou op zichzelf al een geweldige marketingactie zijn’ verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.