‘Onze Herberg moet de Loetje van Haren worden’

‘Onze Herberg moet de Loetje van Haren worden’

“Er brandt weer licht in de Herberg van Haren”. Zo luidde de vreugdevolle kop van Haren De Krant van 21 januari 2020. Dat er inderdaad weer lampen branden in het pand aan de Harense Rijksstraatweg op nummer 145, is te danken aan eigenaren Paul Heikens en Robert Meijer én aan niemand minder dan Martien Spits. Zij is de gastvrouw die de sfeer in het Harense etablissement naar een nóg gezelliger niveau tilt. We spraken we laatstgenoemde: wat kunnen we behalve eventuele nostalgische gevoelens allemaal verwachten?

Loop je de Herberg van Haren binnen, dan voel je je waarschijnlijk door de gezellige inrichting – gedimde lichten, een biljarttafel, een bar in het midden, een sfeervol behangetje – direct op je gemak. En dat is nou precies de bedoeling. Martien: ‘Of je nou met je spijkerbroek en sneakers binnenkomt of in je maatpak: iedereen moet zich welkom voelen. Net zoals vroeger.’ Over vroeger gesproken: hoe zit dat nou precies? ‘Tot ongeveer twaalf geleden zat hier een bruine kroeg met nagenoeg dezelfde naam: ‘In den Herbergh’. Deze kroeg was een vertrouwde spot onder de Harenaars. Maar nadat de toenmalige eigenaren ermee stopten, kwam er een eetcafé voor in de plaats. Daarna kwam de ruimte een tijd leeg te staan. Het leek Paul en Robert mooi om de eer van de oude Herberg te herstellen, die veel Harenaren nog kenden van jaren geleden.’ 

Een herberg met aspiratie

Iets dat een tikkeltje anders is dan in the old days, is de menukaart. Toentertijd kon je er aanschuiven voor een goed biertje en een lekkere hap voor erbij, zoals een bitterbal. De hedendaagse kaart is met dineropties meer aangekleed. Geen bruine kroeg, maar een bruin restaurant dus. Ook is de hedendaagse Herberg er eentje met aspiraties. Martien legt uit: ‘Het lijkt ons mooi om bekend te staan als wijnbar. Van veel mensen horen we immers dat wanneer ze in een kroeg zijn, ze eerder voor bier kiezen dan voor wijn. Dit vanwege de kwaliteit – die van wijn zou minder goed zijn. Wij willen mensen juist verrassen met een goed glas wijn. Op de kaart staan veel lekkere exemplaren, die ook nog eens een goede prijs hebben. Welke ik zelf aanraad? Dat is toch wel de Chardonnay-Viognier; een zachte, ronde wijn met een frisse, fruitige afdronk.’

Deel eens een plankje

Wees niet bang: liefhebbers van het gouden goedje kunnen gewoon aanschuiven. Uit de tap stroomt  namelijk Heineken en Brand en daarnaast is er een assortiment aan speciaalbieren. Goed, een lekker drankje is inmiddels geregeld, nu nog iets erbij. Martien: ‘Speciaal voor tijdens de borrel hebben we de planken samengesteld, die je volgens het shared dining–concept kunt delen met je gezelschap. Bijvoorbeeld de Groningse plank, met lokale specialiteiten als droge worst en kaas, en de Lauwersoogplank, met onder andere gamba’s en garnalen.’ En jawel, uiteraard ontbreken de bitterballen als vertrouwde appetizer ook niet!

Na de borrel

Is de eetlust inmiddels aangewakkerd, dan staat er heel wat lekkers op de dinerkaart om je maag te vullen. De specialiteit? ‘Dat is onze Harense biefstuk, die door de bereiding heerlijk mals en goed van smaak is. Het exacte recept blijft een geheim van de smid. Maar de bereidingswijze is in elk geval waarschijnlijk wel anders dan de receptuur die je er thuis op nahoudt – drie minuten bakken aan elke kant. Door een andere manier van garen, waarbij de garingsduur en de temperatuur een rol spelen, komt er uiteindelijk een lekker stuk vlees op je bord’, aldus Martien.

Het klassieke vleesgerecht is onderdeel van de tweede grote ambitie van de Harenaars. Martien: ‘Naast dat we als wijnbar bekend willen komen te staan, hopen we met onze biefstuk tot ‘de Loetje van Haren’ uit te kunnen groeien.’ Is net zo iconisch willen worden als het bekende Amsterdamse biefstukrestaurant een realistisch doel, of is het te hoog gegrepen? Hoogste tijd om zelf eens De Herberg in te lopen en je tanden in zo’n niet te versmaden biefstuk te zetten! Of in één van de andere, ook vegetarische, gerechten natuurlijk.

Het bericht ‘Onze Herberg moet de Loetje van Haren worden’ verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.