Nanne Zuidema: ‘Iemand die ook een ontharder aanbiedt, is niet een concurrent’

Nanne Zuidema: ‘Iemand die ook een ontharder aanbiedt, is niet een concurrent’

Bij sommige mensen valt op een gegeven moment alles als puzzelstukjes in elkaar. Zo ook bij Grootegaster Nanne Zuidema. Hij was geen enorme studiebol, maar rolde bij toeval in de wereld van waterontharders om vervolgens te ontdekken dat hij ze razend interessant vond én ze goed kon verkopen. In 1999 besloten hij en zijn broer Feike het wateronthardersbedrijf Amysoft op te richten. Inmiddels is het een goedlopend bedrijf met veertig man personeel en twee trotse eigenaren aan het roer. ‘We hebben in twintig jaar tijd ons bedrijf echt op de kaart gezet’, vertelt Nanne trots.

Met een warme glimlach verwelkomt Nanne Zuidema ons in het Amysoft-pand aan de A7 bij Leek. ‘Eigenlijk hebben mijn broer en ik alles te danken aan onze moeder’, steekt Nanne meteen van wal. Hij legt uit dat hun moeder graag weer aan het werk wilde toen haar vier kinderen oud genoeg waren om voor zichzelf te zorgen. Ze kwam terecht bij een waterbehandelingsbedrijf waar ze de telemarketing deed. ‘Eén van de mensen met wie ze samenwerkte, was een freelance verkoper. Op een gegeven moment begon die man zijn eigen bedrijf in waterontharders en hij nam mijn moeder als werknemer mee.’ De man kwam regelmatig bij hen in Grootegast over de vloer. ‘Ik vond het altijd leuk als hij kwam, omdat ik graag zijn verhalen over water en het zakenleven aanhoorde.’

Als een trein

Een echte studiebol bleek Nanne niet te zijn. ‘Ik heb een havodiploma en hoewel ik daarna geprobeerd heb om verder te studeren, lag het me niet echt.’ Hij deed vakantiewerk als magazijnmedewerker bij een garage in een dorp verderop. ‘Op een dag was ik een keer alleen in de showroom toen een klant mij iets vroeg. Er was verder niemand, dus ik deed mijn best om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn. Wat denk je? Ik verkocht een auto!’

Zijn moeder vertelde dat trots aan haar werkgever. Die was meteen geïnteresseerd in Nanne. ‘Ik was best een verlegen jongen, maar als ik een auto kon verkopen, dan kon ik vast ook wel iets voor hem betekenen.’ Zodoende ging Nanne af en toe een dagje met hem mee op pad. Hij vond de wereld van waterontharders hartstikke interessant en verkocht ze als een trein. ‘Ik werd aangenomen als vaste verkoper. Een jaar later kwam ook mijn broer bij het bedrijf; hij ging aan de slag bij de technische dienst. Het was wel iets onder zijn niveau, omdat hij officieel de titel ingenieur heeft, maar hij vond het gewoon leuk werk.’

Leerschool

In de jaren daarna leerde Nanne veel van zijn werkgever. ‘Maar ik zag ook dingen waarvan ik vond dat het anders moest. Daar kregen we steeds vaker discussies over.’ Op gegeven moment ging het mis met het bedrijf en vroeg zijn werkgever faillissement aan. Bij beide broers ontstond toen het idee om het bedrijf over te nemen. ‘Mijn ouders namen een tweede hypotheek op het huis, zodat wij het konden overnemen. Er was weinig van het bedrijf over, dus begonnen we weer op nul. En dat deden we vanaf onze zolderkamer’, lacht Nanne. ‘En natuurlijk ging dat met vallen en opstaan’, voegt hij eraan toe. Hoewel ze zo groen als gras waren, bleken ze gevoel voor ondernemen te hebben en ging het ze goed af. Ze investeerden, groeiden en brachten alles wat ze leerden in de praktijk.

Ook was er meteen vanaf het begin een duidelijke rolverdeling tussen de beide broers. Zijn broer was verantwoordelijk voor de technische kant en Nanne voor de verkoop en commercie. ‘We groeiden gestaag. Na een paar jaar konden we een bedrijfspand bouwen in Leek. Weer vijf jaar later konden we dat pand uitbreiden. En nu zitten we in een nóg groter pand met een showroom, zodat we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn.’

De kern van het bedrijf bestaat nu uit acht familieleden van de familie Zuidema. ‘We vinden dat er bij een familiebedrijf ook een lange termijnvisie hoort. Zo investeren we in langdurige relaties met klanten en vinden we het belangrijk, dat de mensen die bij ons werken daar ook zo over denken. We werken daarom ook alleen maar met mensen die in loondienst werken en niet met freelancers’, licht Nanne toe.

Luxeproduct

Omstreeks 1900 werd de eerste waterontharder al op de markt gebracht. Destijds bedoeld om bronwater te zuiveren van stoffen, zodat het beter bruikbaar was. De techniek heeft zich in de loop der jaren verbeterd, maar het doel is hetzelfde gebleven. ‘Wij zetten met name in op de particuliere markt’, legt Nanne uit. ‘Een waterontharder is een duur apparaat. Je betaalt al snel zo’n 1.600 à 1.700 euro. Het is dus aan ons om mensen te overtuigen van dit luxeproduct.’

Hoe Nanne dat doet, legt hij uit aan de hand van een voorbeeld: ‘Neem een badkamer; je kunt een complete, functionele badkamer inrichten voor 3.000 euro. Toch geven de meeste mensen er al snel zo’n 10.000 euro aan uit. Men wil een luxegevoel creëren in de badkamer. Logisch! Alleen al een mooie kraan of een regendouche is erg duur. En zo’n kraan kan niet tegen kalk. Dus wat gebeurt er: je hele dure badkamer is al snel na een jaar of vijf aan renovatie toe, vanwege verkalking in de kranen en op de tegels. Maar met een waterontharder is dat verleden tijd. De kalk lost op, dus gaat een kraan – maar ook een vaatwasser, wasmachine en koffiezetapparaat – veel langer mee.’

Grote speler

Deze en andere voordelen raken steeds meer bekend bij particulieren. ‘We doen er veel aan om bekender te worden. We hebben de laatste acht jaar dan ook vooral ingezet op de particuliere markt, omdat daar nog veel voor ons te behalen valt.’ Hoewel steeds meer mensen bekend zijn met het fenomeen ‘waterontharders’, verkoopt het product zichzelf nog niet. ‘Als je een stoel koopt, weet je precies waarvoor hij dient. Men weet dat van dit product nog niet. Mensen moeten overtuigd worden van het nut van een ontharder.’ Dat is ook meteen wat Nanne zo leuk vindt. ‘Ik ben een verkoper, ik denk graag na over manieren om het product verder in de markt te zetten. Werken met ontharders wordt dan ook nooit saai.’ Bang voor concurrerende bedrijven is Nanne niet. ‘Simpelweg omdat iemand die ook een ontharder aanbiedt voor mij niet meteen een concurrent is. Juist omdat je mensen écht moet overtuigen van het nut ervan.’

Amysoft is inmiddels zo’n grote speler op de markt, dat het bedrijf naast de verkoop zich ook bezighoudt met nieuwe ontwikkelingen, speciaal voor de Nederlandse markt. ‘Ik ben er erg trots op dat wij dat in twintig jaar hebben bereikt’, knikt Nanne. Hij noemt als voorbeeld dat hij zag dat er in Nederland alsmaar meer vraag kwam naar een compact toestel. ‘We laten de machines fabriceren in een Amerikaanse fabriek. We legden ze deze kwestie voor, maar zij wilden daar niet in meegaan, omdat ze het nut niet zagen van een compact toestel. Toen hebben wij gezegd dat we dat toestel dan wel zelf zouden gaan ontwikkelen, waarop de Europese tak van de fabriek wel mee wilde doen. En wat denk je? De compact toestellen doen het zó goed, dat ze die nu in Amerika ook op de markt gaan brengen. Dat vind ik dan wel heel gaaf.’

Geen droom

Er gebeurt momenteel van alles in het bedrijf. Zo fabriceert Ecowater, uitvinder en wereldmarktleider op het gebied van waterontharders, de ontharders voor Amysoft die hun eigen naam dragen én komt er iedere maand een container uit Amerika met wel 600 toestellen met de naam van het bedrijf erop. ‘Het is natuurlijk fantastisch. Toch sta ik er nooit zo bij stil. Misschien mag ik mezelf wel wat vaker in mijn arm knijpen en trots zijn op wat we met zijn allen bereikt hebben’, geeft hij aan.

Voor wat betreft de toekomst wil Nanne niet al te ver vooruitkijken. ‘Ik ben niet zo’n dagdromer’, lacht hij. ‘We gaan ons nu verder richten op uitbreiding van de particuliere markt. We gaan kijken of we apparaten verder kunnen aanpassen aan de Nederlandse markt. Ook willen we investeren in het personeel en investeren in de continuïteit van het bedrijf. Daarnaast vinden we het goed om te blijven inzetten op het vergroten van onze naamsbekendheid en zichtbaarheid. Sinds 2019 zijn we bijvoorbeeld shirtsponsor geworden van basketbalploeg Donar. Daarbij boren we weer een andere doelgroep aan en we zijn dan ook erg benieuwd wat daar op lange termijn uitkomt. En natuurlijk hopen we nog veel mensen te kunnen verwelkomen in onze showroom om ze kennis te laten maken met kalkvrij water en ze uiteindelijk blij te kunnen maken met zo’n mooi toestel.’

Het bericht Nanne Zuidema: ‘Iemand die ook een ontharder aanbiedt, is niet een concurrent’ verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.

Meest recente berichten