Michel Aaldering: ‘Iedereen zou moeten weten wat het echte eilandgevoel is!’

Michel Aaldering: ‘Iedereen zou moeten weten wat het echte eilandgevoel is!’

Michel Aaldering is sinds 1 maart directeur van de VVV Terschelling. Een droombaan, zo zegt hij zelf, waarin twee van zijn grootste passies samenkomen: marketing én de Waddeneilanden. ‘Mijn doel? Dat iedereen straks weet wat het echte eilandgevoel is!’ 

Hoe kom je op Terschelling terecht?
‘Ik werkte bij Marketing Groningen als Manager Toerisme toen ik de vacature voor directeur van de VVV op Terschelling onder ogen kreeg. Op dat moment viel alles op zijn plek: deze baan is me op het lijf geschreven, dacht ik. Én ik had jarenlange ervaring met marketing en toerisme én ik ben helemaal gek van de Waddeneilanden. Wonen en werken op het eiland als Terschelling, dat je vervolgens ook nog eens zelf mag vermarkten: een mooiere combinatie is voor mij niet denkbaar!’

Vertel! Wat is de kracht van Terschelling?
‘Het begint eigenlijk al bij de aankomst met de boot: middenin het dorp. En waar op het eiland je vervolgens ook bent, dat eilandgevoel is er altijd: de duinen of de Waddendijk zijn altijd te zien.

Overdag kun je fietsen van het ene naar het andere dorp, waarbij elk dorp zijn eigen charme heeft. En dan heb ik het nog niet eens over de vijf strandpaviljoens, de talloze leuke restaurants en de prachtige natuur. Neem de Boschplaat, dat als eerste van Nederland het predicaat Dark Sky Park kreeg. Het is daar ’s nachts zo donker dat je een prachtige sterrenhemel kunt zien.’

Valt een populair eiland als Terschelling nog wel te vermarkten?
‘Terschelling is niet voor niets door bezoekers van Zoover verkozen tot mooiste eiland. Er komen jaarlijks 500.000 toeristen deze kant op, die gemiddeld 5,9 nachten blijven. In totaal gaat het om zo’n 2,5 tot 3 miljoen overnachtingen. Je moet je natuurlijk afvragen in hoeverre je wilt groeien: het moet niet zo zijn dat je hier in de zomer over de hoofden kunt lopen en bovendien heb je te maken met kwetsbare natuur. Het gaat dus om het vinden van de juiste balans. Vooral in het voor- en naseizoen liggen er overigens nog voldoende kansen.’

Wat is je strategie?
‘Toen ik hier begon was er al een tijd niet zo veel aan marketing gedaan. Ik ben daarom begonnen bij de basis: met het ontwikkelen van een beeldmerk en een beeldtaal. Daar ontbrak het nog aan. Een belangrijke volgende stap was het ontwikkelen van de campagnesite bestemming-terschelling.nl, die onlangs gelanceerd is. Vanuit deze site gaan we ook de socials bedienen. Daarbij laten we graag anderen – locals, bloggers of juist journalisten –  vertellen wat er zo tof is aan het eiland. Destinatiemarketing begint ook bij de inwoners en ondernemers. Zij zijn zowel ambassadeur als gastheer. Al die samenwerkingen zijn enorm belangrijk voor ons. De budgetten zijn niet sky high dus we moeten vooral creatief en slim zijn.’

Wat kun je vertellen over die nieuwe beeldtaal?
‘Terschelling heeft een geheel eigen dynamiek. We zijn geen pretpark; Terschelling is puur: 90 procent van het eiland bestaat uit natuur. Je komt hier om actief te genieten van rust en ruimte. Om te ontladen en op te laden. Het beeld van Terschelling dat je naar buiten brengt, moet dan wel kloppen. Daarom gaan we de VVV ombouwen tot brandstore: het assortiment van de VVV uitbreiden met eigen producten, zoals hoody’s, waarin de kleuren van de vlag van Terschelling op een subtiele wijze zijn verwerkt. Subtiel, niet schreeuwerig.’

Wat is je stip op de horizon? Het doel?
‘Er ligt natuurlijk al een fantastisch product, daar hoeven we bijna niets meer aan te doen. De puzzel is gelegd, alleen de laatste stukjes moeten nog op de juiste plaats worden gelegd. Met de naamsbekendheid zit het op zich al goed, maar het zou fantastisch zijn als iedereen in Nederland straks weet wat we hier op Terschelling met dat ‘eilandgevoel’ bedoelen.’

Het bericht Michel Aaldering: ‘Iedereen zou moeten weten wat het echte eilandgevoel is!’ verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.

Meest recente berichten