Marketingstrateeg: Rigt Oostenbrug

Marketingstrateeg: Rigt Oostenbrug

Bij een bedrijf als MartiniPlaza gebeurt veel. Zo kan het goed voorkomen dat op één dag zowel een kindervoorstelling, een businesscongres als een basketbalwedstrijd van Donar georganiseerd wordt. Het is aan marketingmanager Rigt Oostenbrug om het bedrijf op de kaart te zetten en de zichtbaarheid van het bedrijf te vergroten.

Tekst: Maaike Schaap
Fotografie: Elsbeth Hoekstra

Vertel, wat doe je precies bij MartiniPlaza?
‘In september 2017 ben ik hier begonnen als marketingmanager. Toen ik hier net werkte, verbaasde ik me erover hoe snel alles kan worden omgebouwd. Dat je op één dag zowel een honden- en kattenshow kan hebben, maar ook een zakelijk congres, theatervoorstelling en een sportwedstrijd. Het is dus een zeer divers bedrijf. Mijn taak is om alles wat we doen kenbaar te maken en onze naamsbekendheid te vergroten en op die manier uiteindelijk de omzet te verhogen.’

Dat lijkt me een behoorlijke puzzel. Waar begin je?
‘We beginnen in onze eigen stad, Groningen. Want als de mensen in je eigen stad je niet kennen kun je er ook niet vanuit gaan dat de rest van Nederland je kent. Vanuit hier rollen we het verder uit tot Europa aan toe. Op de website kun je nu ook alles in het Engels lezen, daarnaast zijn we ook bezig met een Duitstalige optie.’

Wat vind je het leukst aan jouw baan?
‘De afwisseling. Ik vind het leuk om na te denken over hoe je al die voorstellingen, congressen en evenementen aan de man brengt. Ik vind het ook leuk dat we samenwerken met verschillende partners waar we soms hele toffe dingen mee doen. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld een samenwerking aangegaan met het Martini Ziekenhuis en Horus Groningen. In MartiniPlaza voerde de Groningse acteur Marcel Hensema zijn kerstshow “Mijn Vrede” op. Door middel van VR-brillen van Horus konden een aantal patiënten in het ziekenhuis de show bekijken. Dat was erg bijzonder.’

Heb je een marketingplan?
‘Marketing moet altijd een bijdrage leveren aan de omzetverhoging. Nu er een nieuwe site, ticketingsysteem en CRM-systeem is, is er beter inzicht – ook in online prestaties – en kun je werken aan nieuwe doelstellingen voor zowel business to business als business to customer. Daar gaan we nu mee aan de slag. Hoe kunnen we bijvoorbeeld passanten verleiden tot nog een bezoek aan MartiniPlaza? En daar hebben we iedereen in het bedrijf voor nodig.’

Wat zijn voor jou als marketeer lange termijndoelen?
‘Ik wil graag dat mensen in Groningen trots zijn op MartiniPlaza. Onlangs kwam uit een onderzoek naar voren dat we in de provincie Groningen op nummer twee staan in de Cultuur top 50. We zijn dus al een stuk bekender dan we zelf doorhebben! Maar daar stopt het niet. Mensen moeten het gevoel hebben dat er bij MartiniPlaza toffe dingen gebeuren. Zo van: “Daar moeten we naartoe!” Het leuke is ook dat we voor iedere leeftijdscategorie en iedere doelgroep wel iets hebben. Mensen van alle leeftijden komen hier, van nul tot honderd. En of je nu van sport, theater of muziek houdt, we bieden het allemaal. Maar om die verschillende doelgroepen te bereiken is best lastig, maar ook een leuke uitdaging. Ik kijk bijvoorbeeld ook naar de sociologische aspecten: hoe ziet de stad eruit, waar zit onze doelgroep, op basis waarvan maken ze een beslissing? Erg interessant.’

Wat is jouw handelsmerk?
‘Ik ben een doener en probeer graag dingen uit. Het lastige aan marketing is dat je niet alles hard kunt maken, maar in grote lijnen vaak wel kunt voelen of iets werkt of niet werkt. En soms probeer je iets en zie je dat het op dat moment niet werkt. Maar dat betekent niet dat het nooit zal werken. Als iets dodelijk is om te zeggen is het wel: “Dat hebben we gedaan, het werkt toch niet”. Dingen veranderen namelijk zó snel. We moeten niet blijven stilstaan, maar verder kijken. En hebben we een tof idee? Dan moeten we dat uitvoeren en vervolgens evalueren.’

Het bericht Marketingstrateeg: Rigt Oostenbrug verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.

Meest recente berichten