Marjan van de Bult: ‘Ik ben de schop onder de kont van ondernemers’

Marjan van de Bult: ‘Ik ben de schop onder de kont van ondernemers’

Marjan van de Bult wil met haar bedrijf Gelukfabriek niets liever dan vrouwen overtuigen van hun kunnen. Als bedrijfscoach helpt ze ondernemers hun dromen te realiseren. ‘Ik hoop mijn klanten net zo gelukkig te maken als ik zelf werd toen ik ging ondernemen.’ 

Marjan van de Bult’s carrière was er één van vallen en opstaan. De zoektocht naar haar passie begon vijf jaar geleden met een relatie die op de klippen liep. ‘Ik was uit het huis van mijn vriend vertrokken en ging vrij snel daarna op reis naar Afrika om ontwikkelingswerk te doen. Het was een beetje je schepen achter je verbranden. Ik vond in Afrika een soort puurheid in de mensen die me heel erg aansprak. Ik zag daar ook de eenvoud van het leven. Hoe mensen met relatief weinig gelukkig zijn. Er was natuurlijk ook een andere kant aan het leven daar. Ik kan me vooral herinneren hoe een vrouw al na 25 weken zwangerschap van een tweeling moest bevallen in een allesbehalve schoon ziekenhuis. Een van de twee overleefde de geboorte niet.’

Mooiere wereld

Achteraf waren er lessen geweest, zegt Van de Bult. ‘Je beseft je natuurlijk hoe goed we het hier voor elkaar hebben maar ook hoe moeilijk we het onszelf maken.’ Ze nam zich voor om dat te gaan doen waar ze gelukkig van werd; mensen helpen en de wereld een beetje mooier maken. Niet in Afrika, maar gewoon hier in het Noorden. ‘Ik geloof heel erg in het lokale. Dat je mensen ook hier kunt helpen. Dat kun je beter lokaal doen dan in een heel ver gebied met een eigen dynamiek.’

Vrouwen vinden het doorgaans moeilijker zichzelf in de markt te zetten

De Gelukfabriek helpt ondernemers te werken aan een succesvol bedrijf. Vooral het stellen van doelen en het uitvoeren van ideeën, vormen de kern van het bedrijf. ‘Ik houd mijn klanten een spiegel voor’, vertelt Van de Bult. ‘Wie ben je? Wat wil je en wat doe je al? Hoe wil je dat je ideale klant eruitziet?’ De focus ligt vooral op vrouwen, een doelgroep die het doorgaans moeilijker vindt zichzelf in de markt te zetten. ‘Het is een doelgroep die met hele mooie ideeën rondloopt maar zich laat weerhouden door de mening van anderen. Zo zonde! Vaak ligt het aan zelfvertrouwen en aan een soort wie-zit-er-op-mij-te-wachten-mentaliteit. Intussen vinden ze het belang van hun medemens wel heel belangrijk.’

Schop onder de kont

Via een-op-een-sessies of in een groepstraject, coacht Van de Bult haar klanten richting een levensvatbaar bedrijf. Daarbij helpt ze haar klanten met het formuleren van een doelstelling en stippelt ze een pad uit om daar te komen. ‘Ik help en coach en maak de ondernemer bewust van bepaalde zaken. Ik ga het niet letterlijk voor ze uitvoeren. Dat moeten ze uiteindelijk zelf doen. Ik ben het steuntje in de rug van de ondernemer, of liever nog: de schop onder de kont’, lacht ze. ‘Als er uiteindelijk een stip aan de horizon is met een pad om daar te komen, dan neemt dat vaak veel onzekerheid weg. Ik neem een coachende rol op me en stel ook vaak de vraag: waar word jij gelukkig van? Dat heeft mij erg goed geholpen.’

Mocht er toch meer aan de hand zijn, dan verwijst Van de Bult door naar collega coaches of therapeuten. ‘Want soms zijn er te veel belemmeringen bij een ondernemer.’ Ze merkt wel vaker dat vrouwen zich regelmatig nog uit het veld laten slaan door hun omgeving. ‘Dat kan zijn door een terloopse opmerking die ze te horen krijgen als “je werkt en je bent moeder?” Dat doet soms wel wat met je.’

‘Ik heb het idee dat mannen trouwens net zo onzeker zijn over hun koers maar dat ze gemakkelijker een knop om kunnen zetten en doelgerichter zijn. Dat is ook iets dat vanuit vroeger bepaald is. Mannen moesten immers voor het voedsel zorgen terwijl vrouwen meer een verzorgend karakter hebben. Dat zit er heel diep in. Moet je dat dan willen veranderen? Ik denk dat het een kwaliteit is.’

Ideale klant

Zelf kostte het Van de Bult ongeveer vijf jaar voor ze stond waar ze wilde zijn. Een heftige zwangerschap zorgde voor een welkome vertraging. Na vijf jaar wist ze met hulp van een Yentl haar bedrijf op te bouwen. ‘Ik ben getrouwd met mijn Yentl’, zegt Van de Bult gekscherend. ‘Het is een beeld van je eigen ideale klant. Dus iemand waar je graag voor werkt en waarmee je resultaten kunt boeken. Een Yentl maakt je duidelijk voor wie je werkt en hoe je die benadert via je sociale media. Eigenlijk ben je zelf je ideale klant, dus werkt een Yentl als een soort spiegel. Ik heb mijn Yentl ook visueel gemaakt in de vorm van een soort pop. Als ik ergens spreek, dan sleep ik die altijd mee het podium op.’

Hoe zit het met Van de Bult’s eigen stip aan de horizon? ‘Ik wil over vijf jaar een eigen pand hebben, het liefst een oud industrieel gebouw, waar ik een platform heb voor ondernemers die willen starten. In dat pand werk ik dan samen met mensen die ik vertrouw en die me helpen. Op die manier kun je echt een programma neerzetten voor ondernemers. Ik kijk stiekem al een beetje rond. Verder ben ik heel blij dat ik mijn eigen geluk heb gevonden door juist andere ondernemers te helpen bij hun zoektocht.’

Tekst: Tom Tieman – Fotografie: Lotte Gerland

Het bericht Marjan van de Bult: ‘Ik ben de schop onder de kont van ondernemers’ verscheen eerst op LocalZ Magazine.

Meest recente berichten