De kracht van printadvertenties, nu en in de toekomst

Ysbrand Endt, directeur van reclamebureau Mediabrein in Hilversum, heeft duidelijke ideeën over wat wel en niet werkt als gaat om adverteren. Onlangs sprak hij erover op zijn website. New Publishers deelt zijn ideeën als het gaat om printadvertenties.

“Het grote voordeel van printadvertenties is dat mensen die de advertentie lezen, dit vaak doen op een moment dat ze geïnteresseerd zijn in informatie. Bovendien nemen ze vaak de tijd om een krant of een tijdschrift te lezen. Een belangrijk deel van die tijd bevindt de advertentie zich in het zicht. Deze valt hoe dan ook op, en blijft ongemerkt hangen. Men kan er niet – zoals bij tv-reclames – van wegzappen. Dat maakt dat de exposure van printadvertenties vaak groter is dan TV- of radiocommercials. Voor je het weet heeft een consument al 10 seconden lang gekeken naar de printadvertentie. Terwijl deze zelfde consument vaak al na drie seconden een TV-commercial wegzapt.

Ook over de toekomst van printadvertenties is hij positief:

“Om te beginnen is online de laatste drie jaar enorm volwassen geworden. En het is onvermijdelijk dat online-advertenties marktaandeel afsnoepen van de advertentiemarkt voor print, TV en radio. Maar deze kanalen blijven interessant voor adverteerders. Zeker in combinatie met online. Online heeft deze kanalen nu eenmaal nodig. Daarnaast zien we dat print zich verder ontwikkelt door gebruik te maken van nieuwe technieken als augmented reality. Layar is daar een voorbeeld van. Hierdoor kan de adverteerder meer boodschappen en informatie kwijt in die ene printuiting.”

Meest recente berichten