Jan Baljeu: ‘Toen we begonnen met de leasefiets werd ik uitgelachen’

Jan Baljeu: ‘Toen we begonnen met de leasefiets werd ik uitgelachen’

Sinds 2005 staat Jan Baljeu aan het roer van Friesland Lease. De leasemaatschappij uit Drachten met een omzet van 90 miljoen euro op jaarbasis is een grote nationale speler als het gaat om duurzame mobiliteit. Niet alleen op het gebied van (elektrische) auto’s, ook op het gebied van fietsen doen ze het goed. Zo’n 15.000 leasefietsen in Nederland zijn afkomstig van deze Friese partij die alom wordt geprezen. Zo werd het bedrijf in Drachten eind vorig jaar nog uitgeroepen tot Beste Leasemaatschappij 2019/2020. Het bedrijf groeide van 28 naar 75 medewerkers en is nog lang niet klaar met zijn ambities. ‘Komend jaar is de verwachting dat we groeien naar 30.000 leasefietsen.’

TEKST: WALTER DE BOER | FOTOGRAFIE: MARIKE VAN DE WITTE

Vlak voor de kerstdagen is het druk bij Friesland Lease. Zeker voor directeur Jan Baljeu die van de ene naar de andere vergadering gaat. Maar enige vermoeidheid is hem niet aan te zien. Ook tijdens dit gesprek kijkt hij fris en helder uit z’n ogen en heeft hij een duidelijk verhaal over het bedrijf waarvan hij al sinds 2005 directeur is. Onder zijn leiding groeide het bedrijf uit tot de een nationale speler op het gebied van auto- en fietslease.

Geen platte autohandel

Baljeu (52) is een geboren Zeeuw, maar kwam al op jonge leeftijd naar het Noorden. Hij woonde boven de Ford-garage, waar zijn vader werkte. De automotive-branche kreeg hij dan ook met de paplepel in gegeven. Zijn middelbareschooltijd tot en met de HEAO volgde hij in Groningen en ging vervolgens studeren op de Webster University in St. Louis in de Verenigde Staten. Terug in Nederland vond hij een baan bij Interleasing (nu Athlon Lease) in Amsterdam om uiteindelijk in 2005 terug te keren naar het Noorden om als directeur van Friesland Lease in Drachten aan de slag te gaan. Destijds een regionaal bedrijf met 28 medewerkers.

Ik wilde niet naar de platte autohandel

Zoals gezegd is Baljeu opgegroeid in een autobedrijf. ‘Toch heb ik altijd bedacht dat ik echt iets anders wilde dan mijn vader. Dat is uiteindelijk niet helemaal gelukt’, zegt hij lachend. ‘Ik wilde niet naar de platte autohandel, maar naar een combinatie. Dit werk gaat zoveel breder dan auto’s alleen. Dat blijkt wel uit de collega’s hier op kantoor; de één is gek op auto’s, maar we hebben hier ook collega’s die geen interesse hebben voor auto’s. En daar gaat het ook niet om. Het gaat om de mobiliteit die we als bedrijf kunnen leveren aan onze klanten.’

 

Eigenwijs en betrouwbaar

Friesland Lease is de afgelopen jaren veranderd van een regionaal bedrijf naar echt een landelijke speler. En dat terwijl de naam anders doet vermoeden. ‘Die vraag krijg ik vaker: is de naam wel oké voor landelijke bewerking?’ zegt Baljeu. Hij vervolgt: ‘Ik denk dat die naam juist heel goed gekozen is. De merkwaarde van de naam straalt uit dat het een eigenwijze club is, maar ook wel heel erg betrouwbaar en degelijk. Maar het is iets wat je wel elke keer opnieuw met je mensen moet waarmaken. Gelukkig krijgen wij uit onze klantenbeoordelingen terug dat we het goed doen. We zijn onlangs uitgeroepen tot de Beste Leasemaatschappij van Nederland en dat op basis van harde klanttevredenheidsmetingen. Het gaat echt goed, we zijn succesvol en groeien ieder jaar, soms twee of drie keer de marktgroei. En dat is extra bijzonder omdat we niet eens echt acquisitie doen. We hebben geen accountmanagers die deurtje bellen en zeggen dat we groener, beter en goedkoper zijn dan de rest’, aldus Baljeu. ‘Nee, alles gaat via onze netwerken, onze klanten, onze leveranciers of zelfs ex-medewerkers die ambassadeur blijven van ons bedrijf. We mogen niet klagen.’

Géén nieuwe auto

Ondank het succes is er wel een zeker aanlooptijd geweest. Niet alle projecten liepen vanaf de start goed. Ook zijn er aan aantal uitdagingen geweest in het verleden, weet Baljeu. ‘Ondanks de crisis heeft er bij ons een groei plaatsgevonden en dat was ook wel bijzonder. En dat terwijl we toen honderden auto’s op de stoep hadden uit faillissementen van klanten die ze niet meer konden betalen. We hebben, ondanks de moeilijkheden, alles goed kunnen verwerken en zijn uiteindelijk sterker uit de crisis gekomen. Ook zijn er mooie initiatieven geboren in de crisis, zoals Occasion Lease, dat nog steeds succesvol is. Ideaal voor mensen die geen nieuwe auto willen, maar tevreden zijn met een auto van twee jaar oud die bovendien goedkoper is en een minder langere contractverplichting heeft.’

Duurzame mobiliteit

En in die slimmere en groene vormen van mobiliteitsoplossingen is Friesland Lease goed. ‘Ik weet nog dat wij in 2006 op de Promotiedagen in Groningen stonden met een boom met geitenwollensokken. Daarmee zeiden we dat mobiliteit schoner en anders moest en duurzaam onze keuze was.’ En daarmee was Friesland Lease zijn tijd ver vooruit. ‘Nu klinkt het heel normaal, maar toen was duurzaamheid iets voor mensen met een Renault 4 en sandalen met geitenwollensokken erin’, grapt Baljeu. ‘Als je succesvol ondernemer was reed je, net als ik destijds, in een grote SUV. Toch hadden we echt al het besef dat het anders moest.’

Ze zeiden: Elektrisch dat wordt niks. Dat kan toch nooit slagen?

De eerste stappen in de duurzame mobiliteit zette Friesland Lease in 2006/2007. We hadden auto’s op groen gas en namen daarmee flinke risico’s. Ook toen in 2010 de eerste Tesla’s kwamen was men nog niet overtuigd dat elektrisch rijden de toekomst zou worden. Ze zeiden: “Elektrisch dat wordt niks. Dat kan toch nooit slagen?” Veel grote leasemaatschappijen in Nederland vonden het risico van deze auto’s nog veel te groot. Wat doe je als de batterij leeg is?’, legt Baljeu uit. Als een van de eerste Tesla-rijders in Nederland wist Baljeu uit eigen ervaring hoe vervelend dat was. Tijdens een vakantie in Italië stond hij ooit twee dagen stil bij een hotel met zijn auto aan een stopcontact. ‘Het was echt pionieren in de eerste dagen. Toch heb ik toen gezegd dat als je echt een statement wil maken, je deze auto gewoon moet aanbieden. Ik was en bén ervan overtuigd dat groen rijden de toekomst is en dat rijden met een Tesla ook fun kan zijn.’

Rentmeester van de wereld

Maar er zit ook wat anders achter. ‘Er moet echt iets gebeuren natuurlijk, zeker als je kijkt naar de CO2-reductie in de wereld. Willen wij de rentmeester van de wereld zijn en zorgen dat we voor onze kinderen een gezonde leefomgeving achterlaten, dan moet er echt wel wat gebeuren’, zegt directeur Baljeu overtuigd. ‘Ik besef dat onze bijdrage met het aanbieden van groen vervoer maar een klein deeltje is van het probleem, maar je moet ergens beginnen. Naar een ander wijzen is makkelijker, maar je schiet er niets mee op. Je kunt beter kijken wat je er zelf aan kunt dóen.’

15.000 fietsen

Naast de schone mobiliteit per auto kwam Friesland Lease in 2012 met het idee dat mobiliteit nog veel milieuvriendelijker kan. ‘De schoonste vorm van mobiliteit is immers nog altijd de fiets. Het is misschien niet altijd de oplossing in het zakelijk verkeer, maar ook heel vaak wél. Dus toen zijn we begonnen met de leasefiets’, aldus Baljeu. ‘Eerst werd ik uitgelachen,  want wie least er nu een fiets?! Maar toch, een beetje e-bike kost al snel 2.000 euro en ik geloof erin dat mensen ontzorgt willen worden, bijvoorbeeld als het gaat om onderhoud. Die accu’s gaan ook niet eeuwig mee.’

Een fiets kan bijdragen aan fittere werknemers die gezonder en bewuster leven

Toch bleken de eerste jaren van het startupproject niet bepaald succesvol. Er werden slechts een paar fietsen per jaar geleasd. ‘Maar toen de BOVAG bij ons kwam en de we samenwerking zochten met landelijke dealers, ging het aantal geïnteresseerden omhoog.’ Toch duurde het nog tot 2015 dat de fietsen meer een onderdeel van de mobiliteit werden. ‘Uiteindelijk begon het extra hard te lopen toen we het onderdeel vitaliteit eraan toevoegden. Immers, een fiets kan bijdragen aan fittere werknemers die gezonder en bewuster leven. Die aanpak heeft het project een versnelling gegeven’, vertelt Baljeu trots. ‘We kunnen nu wel zeggen dat we, zeker in de zakelijke leasemarkt, de grootste speler zijn op het gebied van de leasefietsen in Nederland. Dat komt onder andere door heel veel grote corporates in Nederland (o.a. de oranje fietsen van Thuisbezorgd) waar we nu binnen zitten. We hebben een samenwerking met de grootste werkgevers van Nederland. Dat is hartstikke leuk. Het heeft er voor gezorgd dat we de komende maanden richting de 15.000 leasefietsen gaan en uiteindelijk is de verwachting dat we groeien naar 30.000 fietsen.’ En dat heeft ook gevolgen voor het personeel. Als het goed is groeien we in 2020 van tien naar twintig man personeel op de leasefietsafdeling.’

Practice what you preach

Met de duurzame auto’s en fietsen in de catalogus van Friesland Lease biedt het bedrijf een duurzame propositie die aansluit bij een hoop bedrijven. Baljeu: ‘Veel bedrijven kiezen tegenwoordig niet meer voor een goedkope leaseauto, maar kijken echt naar een organisatie die past bij de bedrijfscultuur en die producten en diensten aanbiedt die bij die filosofie horen. En dat zijn wij. We roepen het niet alleen, maar het zit in de genen. Al onze accountmanagers rijden in een elektrische auto. Er is hier niemand meer die op fossiele brandstof rijdt. Het moet kloppen. Dus als mensen grappend tegen mij zeggen: “Jan, wanneer koop jij die nieuwe RS7, vind je die niet mooi?” Dan zeg ik, “Ja die vind ik heel erg mooi, en dat geluid vind ik hardstikke leuk, maar kan het? Nee, ik zou het nooit doen, het is practice what you preach.” Je bent niet geloofwaardig als je in een dikke sportauto rijdt en zegt dat je groen bent. Het verhaal moet kloppen. En dat geldt niet alleen voor de directie, maar alle medewerkers moeten dat ervaren, voelen en erin geloven.’

Er is hier niemand meer die op fossiele brandstof rijdt. Het moet kloppen.

Waar staat Friesland Lease over tien jaar? Een voorspelling doet Baljeu niet graag. ‘Het is gewoon heel lastig om te zeggen waar we dan staan als organisatie. Ik denk niet dat we dan alleen maar elektrische auto’s leveren. Zo snel gaat het niet. Het is een reis waar je met de hele samenleving naartoe gaat. Ik geloof niet dat alles elektrisch wordt’, legt hij uit. ‘Wel zal diesel steeds meer worden uitgefaseerd. Verder geloof ik ook echt in toepassingen van andere alternatieven zoals waterstof. Het landschap zal over tien jaar van alles wat zijn. Misschien gaat inductie dan wel een rol spelen, een speciaal wegdek dat de auto kan opladen; die technieken zijn er nu al. Het is nu al niet zo spannend, het is niet eens zo heel duur om dat in een wegdek te integreren. Waar ik niet of minder in geloof is dat over tien alles zelfrijdend zal zijn. Daar is Nederland niet geschikt voor. Daar geloof ik echt nog niet in.’

Mobiliteitsplatform

Al die ontwikkelingen zorgen ervoor dat Baljeu ook de komende tijd vol enthousiasme zijn werk kan blijven doen. ‘We hebben als bedrijf een prachtige groei doorgemaakt. Vanuit een autobedrijf zijn we een echt mobiliteitsplatform geworden. En dat zorgt voor de nodige dynamiek, want mobiliteit moet anders, maar kan ook anders en daar zetten we ons met heel veel plezier volop voor in.’

Het bericht Jan Baljeu: ‘Toen we begonnen met de leasefiets werd ik uitgelachen’ verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.

Meest recente berichten