Jaguar I-Pace: baas boven baas

Jaguar I-Pace: baas boven baas

Tadaa, daar is ‘ie dan: de I-Pace! De allereerste volbloed elektrische Jaguar. Luxe, bloedjesnel en met z’n ruime actieradius een serieuze concurrent voor Tesla! Het was begin dit jaar uitgerekend Jaguar, een oerdegelijk sportwagenmerk, dat als een van de eerste traditionele automerken met een elektrische auto op de proppen kwam. Niet hybride dus, maar meteen vol-elektrisch en ook nog eens een SUV. Pakweg vijftien jaar geleden zou het nog als vloeken in de kerk zijn geweest, maar tegenwoordig kijken we nergens meer van op.

Tekst: Marieke Bos

Sterker nog, we worden er vooral heel erg blij van. We kunnen alvast verklappen dat het rijden in de I-Pace een waar genoegen is, maar straks meer daarover. Eerst de specs maar eens, en die toveren ook een grote glimlach op ons gezicht. Om met een van de belangrijkste zaken te beginnen: de actieradius van maar liefst 480 kilometer. Op papier weliswaar, want in de praktijk haal je dat natuurlijk bij lange na niet. Genoeg voor woon-werkverkeer is het sowieso. Op vakantie gaan is een ander verhaal. Dat vraagt of een ramstrakke planning, of het wordt voortaan op vakantie in eigen land.

Sportwagenmerk 
Maar: met de 400 pk en 696 newtonmeter die de I-Pace in huis heeft, is zelfs een ritje naar een bungalowpark in Zeeland geen straf. Die 400 pk is afkomstig van twee elektromotoren, één op de voor- en eentje op de achteras. Jaguar blijft een sportwagenmerk, dus de prestaties zijn er ook naar: de motoren brengen je in 4,8 seconden van 0 naar 100 en de maximumsnelheid is begrensd op 200 kilometer per uur.

De accu, 432 batterijcellen in totaal, zitten verstopt in de bodemplaat, en dat is vanwege het lage zwaartepunt, meteen een plus. Met een snellader – en daarvan zijn er gelukkig steeds meer langs de snelwegen – zou je volgens Jaguar in veertig minuten de accu’s tot 80 procent kunnen opladen. Ga je thuis, met een 7 kilowatt-aansluiting, lekker aan de stekker dan moet je tien uur geduld hebben voor een volle accu.

En nee, we ontkomen er natuurlijk niet aan om de vergelijking te trekken met de Model S van Tesla. Voor heel wat zakelijke rijders is het de hamvraag: wordt het Tesla, of wordt het toch een Jag? Feit blijft: sinds de I-Pace ten tonele is gekomen, heeft Tesla er voor het eerst serieuze concurrentie bij. Niet alleen vanwege de ruime actieradius, maar ook als je het hebt over de vanafprijs, de vele opties, de luxe uitstraling en het rijcomfort zijn de twee aan elkaar gewaagd.

We zeiden het al: het rijden in de I-Pace is een klein feestje. Meer dan dat zelfs, ondervindt ondergetekende al tijdens de eerste korte kennismaking op de A28, richting het TT-circuit van Assen. Zelden was accelereren zo leuk: eén duw op het rechterpedaal en bam, je stuift er meteen in één ruk en geruisloos vandoor.

Maar er is altijd nog een baas boven baas: de sportmodus. Voor een rasechte telg uit een sportwagenfamilie kan het natuurlijk altijd sneller, harder en stijver. En dus schakelt testrijder Eltjo, na een snelle stoelendans op het circuit, meteen maar de sportmodus in. De besturing wordt zwaarder, het gaspedaal reageert agressiever en dat niet alleen: via de speakers schalt er nu het zoemende geluid van een ronkende motor door de auto. ‘Hebben we toch nog een brullende sportwagen.’

Fenomenaal afwerkingsniveau
Wat volgens Eltjo vooral opvalt is de ‘geweldige’ wegligging van de I-Pace. Met dank aan het lage zwaartepunt én de AWD waarmee elke I-Pace is uitgerust. Dat zorgt niet alleen voor megaveel grip maar dankzij die AWD staat deze Brit ook op ruig terrein zijn mannetje. Ook een pluim waard: onder meer dankzij de akoestische voorruit en – zijruiten is het opmerkelijk stil binnenin (althans, op die momenten dat er geen motorgeluid door de boxen klinkt).

Omdat het oog ook wat wil, doen we nog even een snelle check van het interieur. Eén ding staat vast: er is ruimte zat. Zelfs de boomlange Eltjo heeft met zijn krap 2 meter lengte voldoende ruimte, zowel voor- als achterin. En ook de bagageruimte achterin is met zijn kleine 650 liter groot genoeg. De extra ruimte onder de motorkap, die geen motorkap is, is geinig maar nauwelijks noemenswaardig. Wat wel noemenswaardig is, is het afwerkingsniveau, dat Eltjo als ‘fenomenaal’ en ‘Jaguar ten voeten uit’ omschrijft.

Voor de zakelijke rijder die nu likkebaardend aan het lezen is: haastje repje naar de dealer want alleen dit kalenderjaar profiteer je nog van de aantrekkelijke bijtelling van 4 procent. Vanaf 1 januari gaat het bijtellingpercentage voor elektrische auto’s namelijk fors omhoog. Althans, auto’s boven de 50.000 euro, zoals dus ook de I-Pace, gaan dan een bijstelling van 22 procent betalen.

De Jaguar I-Pace werd gereden door Eltjo Bieckmann, directeur en eigenaar van de Advanced Driving School op het TT-circuit van Assen. Hij heeft als coureur en ook instructeur al heel wat race-uren op zijn naam staan. Ook ondergetekende, Marieke Bos, kroop achter het stuur. De I-Pace werd ter beschikking gesteld door Van Mossel Jaguar in Tynaarlo. De vanafprijs van de I-Pace is € 80.330.

 

Het bericht Jaguar I-Pace: baas boven baas verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.

Meest recente berichten