Groningse DermaClinic telt straks veertien vestigingen

Groningse DermaClinic telt straks veertien vestigingen

Cosmetische ingrepen als botox en fillers zijn steeds meer geaccepteerd, en dat is goed nieuws voor cosmetische klinieken als het Groningse DermaClinic. DermaClinic telt nu nog twee vestigingen – in Groningen en Zwolle – maar binnen drie jaar zullen dat er veertien zijn, verspreid over het hele land. Een kwestie van vraag en aanbod, zegt oprichter, cosmetisch arts en algemeen directeur Catharina Meijer. ‘De tijd dat iedereen een oordeel had over cosmetische ingrepen is voorbij. Uit een recent onderzoek blijkt zelfs dat 1 op de 5 mensen een ingreep heeft ondergaan of van plan is dat te gaan doen.’

Tekst: Marieke Bos

Wat dat betreft is er de afgelopen vijftien jaar heel wat veranderd, zegt Catharina Meijer, die in 2009 haar eerste DermaClinic vestiging opende aan de Westerkade in Groningen. ‘Botox? Fillers? Vrijwel iedereen had er toen nog een mening over, veroordeelde het. Ik durfde op verjaardagsfeestjes soms bijna niet te vertellen wat ik deed.’ Hoe anders is dat nu, in een wereld waarin een mooi uiterlijk steeds belangrijker wordt, en waarin het ook geaccepteerd is om daar mee bezig te zijn. ‘Je mág het tegenwoordig belangrijk vinden om er mooi, gezond en jong uit te zien.’

Catharina studeerde geneeskunde in Amsterdam, en promoveerde daarna bij de algemene chirurgie. Al tijdens haar studie droomde Catharina ervan een eigen kliniek te beginnen. ‘De hiërarchische ziekenhuiswereld stond me tegen. Daar wordt zo in hokjes gedacht. Dat past niet bij mij; ik zoek altijd een bepaalde mate van vrijheid.’ Daarbij: het bloed kruipt waar het niet gaan kan. ‘Ik kom uit een echt ondernemersgezin, en heb altijd de drive gehad een eigen bedrijf te beginnen.’

Dat ze dus uiteindelijk en cosmetische kliniek opende, lag voor de hand. ‘Daarin kwamen mijn beide passies samen: aan de ene kant dus het ondernemen, maar ook mijn creatieve kant: ik vind het heerlijk om mensen mooier te maken, ze de mooiste versie van zichzelf te laten zijn.’

Niet-chirurgische ingrepen

Bij DermaClinic komt er, anders dan bij veel cosmetische en chirurgische klinieken, zelden een mes aan te pas. ‘Onze focus ligt op niet-chirurgische ingrepen die je wel jaren jonger laten lijken’, vat Meijer samen. Botox voor onder andere rimpels op het voorhoofd of kraaienpootjes, fillers voor hangende mondhoeken en kringen onder de ogen en laserbehandelingen of peelings voor een verouderde of problematische huid: het zijn maar enkele van de ingrepen waarvoor je bij DermaClinic terecht kunt. Enkele kleine chirurgische ingrepen en ooglidcorrecties worden wel door DermaClinic uitgevoerd.

Kwaliteit staat daarbij voorop, benadrukt Meijer. ‘Zeker in het begin van deze eeuw, toen cosmetische chirurgie nog in opkomst was, was er weinig oog voor kwaliteit. Sterker nog: in principe mocht elke arts toen nog botox of fillers gebruiken,’ schetst ze de toenmalige situatie. Mede dankzij de inspanningen van Meijer, als voorzitter van de Nederlandse Vereniging Cosmetische Geneeskunde (NVCG), is cosmetisch arts sinds kort een beschermde titel, en wordt op die manier ‘het kaf van het koren gescheiden’, zoals Meijer het noemt.

De markt voor cosmetische chirurgie heeft afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. ‘De tijd van ‘je bent wie je bent en laat de natuur zijn gang gaan’ is voorbij. DermaClinic heeft onlangs een onderzoek laten doen waaruit blijkt dat 1 op de 5 mensen een cosmetische ingreep heeft laten doen, of overweegt.’ Dat beeld wordt bevestigd door andere onderzoeken die laten zien dat de markt voor cosmetische chirurgie een groei van 7 tot 10 procent per jaar doormaakt, en dat mensen botox en fillers als ‘normaal’ zijn gaan beschouwen.

Investeerder

De vraag naar cosmetische ingrepen neemt dus toe, en daarmee groeit de markt voor DermaClinic. ‘Het was al langer mijn droom om de formule van DermaClinic landelijk uit te rollen, maar de crisis gooide aanvankelijk roet in het eten. Nu de economie weer floreert en de vraag zo toeneemt, was dit hét moment om landelijk de vleugels uit te slaan.’

Dankzij een investering van 6 miljoen van de Belgische investeringsmaatschappij Baltisse ligt er een plan om binnen drie jaar het aantal vestigingen uit te breiden van twee naar veertien. In maart van dit jaar openen de nieuwe vestigingen in Utrecht en Den Haag de deuren, en later dit jaar komen daar verspreid over het land nog vijf nieuwe locaties bij. Uiterlijk in 2021 moet DermaClinic dan veertien vestingen tellen.

Duurzaamheid

Voor Catharina Meijer is dit een droom die uitkomt. ‘Opschaling betekent voor DermaClinic namelijk ook een verdere kwaliteitsslag. Door de kostenreductie die opschaling met zich meebrengt, kunnen we nog meer investeren in kwaliteit en de dienstverlening nog verder verbeteren, en dat is voor mij het allerbelangrijkste. Kwaliteit is een voorwaarde voor duurzaamheid.’

De opschaling betekent voor Meijer wel dat ze een stap terug moet doen als cosmetisch arts. ‘Ik stond tot voor kort drie dagen per week in de kliniek in Groningen, maar dat is niet meer haalbaar. Het opzetten van nieuwe vestigingen, het trainen van artsen: het kost me allemaal zoveel tijd dat ik vanaf nu nog maar twee dagen klanten help.’ Jammer? ‘Nee, deze combinatie is voor mij perfect. Als ik alleen maar als arts zou werken, zou ik maar onrustig worden. Ik ben ambitieus en heb een enorme drive: het is nooit genoeg en kan altijd beter. Dat ondernemende, dat zit er gewoon in.’

Het bericht Groningse DermaClinic telt straks veertien vestigingen verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.

Meest recente berichten