Fred Dalebout: ‘Het is niet zo dat we moeten groeien om het groeien’

Fred Dalebout: ‘Het is niet zo dat we moeten groeien om het groeien’

Fred Dalebout van de Martini Hotel Group timmert flink aan de weg in Groningen en daarbuiten. Naast zaken als Restaurant WEEVA, het Martini Hotel en Taveerne Rabenhaupt is er nu ook een nieuwe restaurant, wine- en cocktailbar geopend: Bar 1672 aan het Gedempte Zuiderdiep. Entrepreneur sprak CEO Fred Dalebout samen met zijn vrouw Ilona Dalebout over de laatste ontwikkelingen.

TEKST: WALTER DE BOER | FOTOGRAFIE: MARIKE VAN DE WITTE

Hoe staan de zaken ervoor bij de Martini Hotel Group?
‘We hebben wederom een druk jaar achter de rug. Naast de activiteiten voor de bedrijven die wij al hadden, hebben we in 2018 het Nescio Hotel Groningen in Haren geopend en Bar 1672 in Groningen. Verder heb ik op de laatste dag van het jaar de aandelen verkocht van restaurant De Rietschans in Haren, vanwege een verschil van inzicht; het klassieke verhaal van twee kapiteins op één schip.’

Eind 2019 is dus Bar 1672 aan het Zuiderdiep geopend. Hoe is dat restaurant tot stand gekomen?
‘Het initiatief kwam van mijn vrouw Ilona; tijdens onze reizen naar onder andere New York en Londen hebben we samen veel inspiratie opgedaan. Met die voorbeelden op zak merkten we dat dat er in Groningen nog niet was, maar dat er wel plek voor was. Dus toen Café Roezemoes te koop stond, hadden wij de perfecte invulling. Bar 1672 is dan ook een bar die on-Gronings aandoet. De plek heeft een uitstraling van de eerste decennia van de twintigste eeuw. Een plek waar je met vrienden en familie bij elkaar kunt zitten en samen op een heel fijne manier de tijd door kunt brengen. Vanaf het moment dat je hier binnenstapt lijkt de tijd even stil te staan en dat is iets dat we willen uitdragen. Bij Bar 1672 ben je echt even weg uit je dagelijkse sleur.’

Hoe haal je mensen uit die sleur?
‘Door ons bijzondere concept van shared dining. Daarnaast hebben we een kaart met prachtige wijnen, champagnes, cocktails en zelfs een Belgisch biertje van de tap dat nergens anders in Nederland op de kaart staat. Met onder andere oesters en kreeft bieden we echt andere producten dan de producten die je standaard tegenkomt in horecazaken in Groningen.’

En daarmee bedien je de bovenkant van de markt?
‘Dat zou je haast denken. Natuurlijk is er een bepaalde doelgroep die daar van kan genieten. Maar naast die champagnes en die oesters hebben we een heel gemêleerde kaart. Daarmee is het hier ook voor een breder publiek goed toeven. Uiteindelijk willen we hier gewoon graag iedereen kunnen laten genieten van goede producten tegen een goede prijs.’

Vanaf het moment dat je hier binnenstapt lijkt de tijd even stil te staan

En je denkt ook dat mensen hier behoefte aan hebben? Kijk je daarvoor naar de concurrent?
‘Als je overtuigd bent van de dingen die je doet, dan moet je niet teveel aantrekken van wat andere mensen vinden of denken. Ik houd me relatief weinig bezig met zaken die anderen doen. Uiteindelijk heeft dat geen enkele zin, het is beter om de focus op je eigen zaak te hebben.’

De nieuwste aanwinst is nu ruim een maand open. Hoe zijn de reacties?
‘(lachend): ‘Wat we de laatste weken hebben gezien, is dat we er eigenlijk nog een tweede zaak bij moeten openen in deze vorm! Dat komt onder andere door de eerste reacties en reviews die onze gasten achterlaten. Het eetconcept met leuke gerechtjes (die je met elkaar kunt delen) spreekt veel mensen aan. We zien ook veel terugkerende gasten. Dat is een teken dat je iets goed doet. Dat succes is overigens vooral te danken aan onze gepassioneerde medewerkers. Zij bepalen of iets goed gaat of niet.’

Als we kijken naar het grotere beeld. Hoe is het dan zo’n bar toe te kunnen voegen aan het porfolio van de Martini Hotel Group?
‘Bar 1672 is nog vrij jong, maar we zien nu al heel veel leuke en enthousiaste reacties. Het is een nieuw concept binnen de al bestaande restaurants binnen de Martini Hotel Group. Ik vind dan ook dat je complementair moet zijn. Het zou natuurlijk makkelijk zijn om een bestaand concept te kopiëren en aan de andere kant van de straat weer neer te zetten, maar ik denk dat we hier juist weer een groter publiek kunnen bereiken en aansluiten op de behoeftes die ze hebben. En als je puur kijkt naar de plek, dan is het perfect. Bar 1672 zit op een voor ons strategische locatie: Taveerne Rabenhaupt, het Martini Hotel, Bud Gett Hostels en WEEVA zitten vlakbij. Dat heeft een hoop voordelen voor ons, bijvoorbeeld op het gebied van de inkoop, logistiek en het personeel.’

Is het nu het idee om het hele Zuiderdiep vol te gooien met horeca van Fred Dalebout en co?
‘(lachend): Dat vragen mensen mij altijd, en uiteraard hebben we wel groeiambities. Maar het is niet zo dat we moeten groeien om het groeien. Soms is het ook goed om even te consolideren en de dingen die je hebt goed te doen. En ja, misschien komt er toevallig wat op je pad. Dat weet je natuurlijk nooit.’

Het bericht Fred Dalebout: ‘Het is niet zo dat we moeten groeien om het groeien’ verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.

Meest recente berichten