Erik-Jan Kreuze: “In de toekomst willen we nog meer klanten helpen bij de groei van hun organisatie”

Erik-Jan Kreuze: “In de toekomst willen we nog meer klanten helpen bij de groei van hun organisatie”

Het in 2005 opgerichte Afier heeft tweemaal een exceptionele groeispurt doorgemaakt. Na de start verdubbelde de omzet binnen vijf jaar en vanaf 2017 is er wederom een groei van veertig procent gerealiseerd. Entrepreneur spreekt met Erik-Jan Kreuze, één van de compagnons, om erachter te komen wat het grote geheim is achter deze groei.

“Wij hebben Afier opgericht, omdat we vonden dat accountancy anders kan,” vertelt Erik-Jan. “De communicatieve aspecten van accountancy zijn voor ons heel erg belangrijk. Als accountant kunnen wij mensen helpen met iets waar ze zelf niet aan toekomen of waarvoor ze over onvoldoende kennis beschikken. Maar de cijfers van een onderneming krijgen pas betekenis als er wensen en behoeftes aan verbonden worden. Ons motto is dan ook: ‘Eerst de mens, dan de cijfers.’ Door middel van goede communicatie koppelen we onze fiscale en technische vaardigheden aan de ondernemer. Hierdoor blijft er een laagdrempelig en menselijk contact, zonder dat we de kwaliteit van onze dienstverlening verlagen.”

De groei van klanten

Elke organisatie ontwikkelt zich vrijwel voortdurend verschillende kan­ten op. Groei of krimp, overname of fusie. Dat brengt feitelijke verande­ringen en veel emoties met zich mee. We groeien als bedrijf zelf, maar begeleiden ook onze klanten om groei te realiseren. We denken zelf in kleine stappen om grote doelen te bereiken. Daarbij kijken we naar de menselijke maat en niet alleen naar de cijfers. Zo is ‘gedrag en cultuur’ onderdeel van onze aanpak. We willen bijdragen aan een breed rendement van onze klanten. We gaan voor lange termijnresultaten en continuïteit, richten ons op sociale doelstellingen, werkgelegenheid, duurzame samenwerkingen en vaak ook maatschappelijke impact. Bijvoorbeeld: Iedere goede accountant kan technisch gezien een familiebedrijf fiscaal overdragen. Maar om de bedrijfscultuur en de doelen van het familiebedrijf te behouden, is er met alle betrokkenen goede communicatie nodig om dit financieel en emotioneel tot een juist einde te brengen.”

“Een school, zorgonderneming of een orkest hebben weer een heel andere aanpak nodig dan een familiebedrijf. Dan spelen maatschappelijke doelen een rol en houden wij rekening met weer heel andere belangen. Maar altijd blijft communicatie erg belangrijk. Door de diverse teams die we als Afier Groep nu hebben, kan de klant altijd een expertise binnen onze ‘bedrijvenketting’ vinden. Hierdoor blijft de klant centraal staan en wordt hij toch door onze verschillende expertises ondersteund. Omdat iedereen op ons kantoor in Tynaarlo werkt, lopen collega’s van de verschillende teams normaal gesproken makkelijk even bij elkaar naar binnen. Nu zijn we wel erg op Teams aangewezen. Zo houden we de communicatie en samenwerking tussen onze eigen bedrijven kort en duidelijk. Dit resulteert weer in heldere communicatie naar de klant. Kortom, we helpen klanten met het beheren en vergroten van hun financiële rendement, maar houden hun doelen en belangen goed in het oog. Gezamenlijk noemen we dat ‘breed rendement’.  Deze werkwijze vertaalt zich voor ons weer in nieuwe klanten. Deze komen op aanbeveling van onze bestaande klanten en blijven graag bij ons. Dankzij onze manier van communicatie en uiteraard ook onze technische en fiscale kennis.”

De groei van Afier

“Wij bekijken de groei van bedrijven vanuit het ondernemerschap. Entrepreneur zijn gaat verder dan het hebben van aandelen in een BV. We zetten kleine stapjes, zodat het doel duidelijk zichtbaar blijft. Ook in ons eigen bedrijf passen we dit toe. Ik zie onze groei als het rijgen van een kralenketting. We zoeken telkens een passende kraal, oftewel een passend team, om aan onze ketting te rijgen. We hebben aan onze ketting op dit moment zes bedrijven, die ieder hun eigen expertise hebben. De teams bestaan uit een overzichtelijk aantal personen en worden doelbewust niet te groot. Op deze manier behoudt elk bedrijf haar eigenheid en eigen invulling van Afierisme. Centraal staat de identiteit van Afier als mensgerichte accountant, adviseur of controller.

Anno 2020 gaat de groei in klanten ook gepaard met de groei in medewerkers en innovatie van de automatisering.  Afgelopen jaar zijn enkele zzp-ers, ondernemende mensen, toch overgestapt naar ‘Team Afier’. Daarmee zijn ze minder kwetsbaar en kunnen ze gebruik maken van de faciliteiten van Afier. Ook heeft Afier het afgelopen jaar 15 nieuwe medewerkers verwelkomd. Vaak omdat ze de sfeer, samenwerking en klantbenadering zeer waarderen.

Onze groei blijft te overzien door dat we kleine stappen zetten. ‘Massa is kassa,’ hoor ik vaak roepen, maar in deze sector geloof ik daar niet in. Wij zorgen voor rust en vertrouwen voor onze klanten. We zijn geen handelsbedrijf waarbij het vaak om de omloopsnelheid gaat. Vertrouwen krijg je door kwaliteit te leveren. We hebben veel regels om ons aan te houden en daarin zijn we zorgvuldig, maar we blijven ons verplaatsen in de opdrachtgever.”

 “Momenteel zitten er zes teams aan onze kralenketting; Afier Adviseurs, Afier MKB Accountants, Afier Auditors, Afier Interim Controllers, Afier IT-Auditors en Hamelwerth Belastingadviseurs. In de toekomst komt hier absoluut nog een aantal teams bij. Ook willen we onze twee nieuwste teams, de interim controllers en IT-auditors, meer laten groeien. De vakgebieden van IT-auditors en interim controllers liggen van origine heel dichtbij het accountantsberoep. Het is dus een logische uitbreiding en deze beroepen sluiten perfect bij elkaar aan. Door de steeds hogere graad van automatisering in de bedrijfsvoering van organisaties, is het logisch dat ook de interne beheersing van organisaties steeds verder wordt geautomatiseerd. “We staan aan de vooravond van nog betere benutting van IT in het MKB. Afier draagt daar op zeker 4 fronten aan bij.” Interim Controllers komen over langere periode werken aan ‘in control zijn’ en IT-auditors geven vergelijkbare verklaringen als accountants, maar dan ten aanzien van de kwaliteit van IT-beheersing.

Jeroen Kuper
Wilfred Hanekamp
Willem Scheeres

Team IT-auditors

 “Slechts de helft van de Noordelijke ondernemers heeft de IT binnen zijn bedrijf op orde en dat is zorgelijk,” vertellen IT-auditors (RE’s) Willem Scheeres, Wilfred Hanekamp en Jeroen Kuper. “Vaak horen we zeggen: ‘Er valt hier niks te halen, dus ons bedrijf is vast niet interessant voor internetcriminelen.’ Die instelling willen we veranderen.” Wilfred geeft een voorbeeld: “Je kunt het zien als een straat met negen simpele huizen waarin je makkelijk kunt inbreken en één goed beveiligde luxe villa. De eigenaren van de negen simpele woningen denken allemaal dat inbrekers naar de luxe villa gaan, omdat daar meer te halen valt. In werkelijkheid breken de criminelen negen keer in de simpele woningen in, want de luxe villa geeft te veel risico. Daarom is een goede IT-auditor binnen elk bedrijf van belang.” Jeroen vult aan: “Ook helpt het op orde hebben van de IT voor het maken van winst binnen de organisatie. IT wordt nog steeds vaak gezien als kostenpost, maar dit kan juist meer opbrengen. Bedrijven moeten het gaan zien als een helpende hand die de dienstverlening versnelt.”

“De meeste professionele IT-auditors werken in de Randstad, maar boven Zwolle is het lastig om professionals in dit vakgebied te vinden. Daarom zijn wij het aangewezen team in Noord-Nederland om klanten hierin te begeleiden. We zijn goed in wat we doen en leveren kwalitatief hoogwaardige service voor een normale prijs.”

“En we hebben samen tachtig jaar werkervaring in dit vakgebied!” voegt Jeroen er nog aan toe.

Alice Hummel
Arjen Reinsma

Interim Controllers

“Wij kijken mee met specialistische vraagstukken, begeleiden klanten op het gebied van financiën en procedures en geven periodieke ondersteuning,” vertellen controllers Alice Hummel en Arjen Reinsma. “Ons team is nieuw binnen Afier, maar we zijn zeker geen starters. Al meer dan 5 jaar verleent Afier controlling werkzaamheden bij klanten en daarnaast hebben wij elk vijftien jaar ervaring als accountant en financial controller. We weten dus waar we het over hebben. De vraag naar interim controllers neemt steeds meer toe. De financieel organisatorisch gerichte diensten ontstaan vaak door groeispurten, behoefte aan specialistische kennis, tekort aan capaciteit of door (langdurige) afwezigheid van een controller. Onze diensten voeren we vaak gezamenlijk uit met de huidige financiële medewerkers binnen het bedrijf of samen met een junior interim controller van Afier. We zijn breed opgeleid en beschikken over veel kennis en ervaring op elk gewenst niveau. Door onze flexibele inzetbaarheid, al voor een aantal uren per periode, zijn wij voor veel MKB ondernemingen in Noord Nederland van toegevoegde waarde. Het doel van ons team is om klanten dusdanig te ondersteunen dat ze uiteindelijk zelfstandig verder kunnen.”

Toekomstplannen

“In de toekomst hopen we nog meer teams binnen Afier op te zetten en willen we meer klanten helpen bij de groei van hun organisatie,” vertelt Erik-Jan. “Denk aan strategische advisering, organisatieadvies of assurance van ‘maatschappelijke jaarrekeningen’. Onze werknemers weten wat er speelt in de organisatie van onze klanten, kijken vooruit en handelen doordacht. Op deze manier zetten de teams zich in voor het belang en de groei van het bedrijf van de klant. Wij groeien dus pas, wanneer onze klanten ook groeien. En dat gaat verder dan groeien in financieel rendement…”

Het bericht Erik-Jan Kreuze: “In de toekomst willen we nog meer klanten helpen bij de groei van hun organisatie” verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.

Meest recente berichten