De Nozems van NOO: een prettig maar gerespecteerd zootje ongeregeld

De Nozems van NOO: een prettig maar gerespecteerd zootje ongeregeld

Ze zijn een beetje de vrije jongens van de noordelijke economie: de leden van de netwerkclub voor online ondernemers, NOO. De leden van deze vereniging – de ‘Noordelijke Online Ondernemers’, Nozems noemen ze zichzelf – zijn de CEO’s of eigenaren van bedrijven uit de digitale sector in het Noorden.

Tekst: Hans de Preter

‘We zijn, in organisatorisch opzicht dan, een prettig zooitje ongeregeld. We zijn namelijk niet officieel een vereniging, en ook geen juridische entiteit. Maar dat vinden wij wel leuk, zo. In elk geval functioneert onze organisatie ontzettend goed, en zorgt écht voor een hechte band bij de aangesloten leden.’

Marco de Jong, die dit betoogt, is voorzitter van de Noordelijke Online Ondernemers. De club werd opgericht in 2012 en telt momenteel 58 aangesloten bedrijven. In de zes jaar van haar bestaan heeft NOO zich ontwikkeld tot een gerespecteerde organisatie.

De Jong ziet de NOO weliswaar als een netwerkclub, maar indirect is de betekenis ervan veel groter. Want mede dankzij het feit dat de leden elkaar beter leren kennen en kennis met elkaar delen, draagt de NOO bij aan het versterken van de noordelijke online- en ICT-sector in, het scheppen van arbeidsplaatsen, het versterken van het economisch klimaat én het behoud van getalenteerde IT-medewerkers voor het Noorden, mensen die vroeger veel sneller naar de Randstad zouden gaan voor een baan.

De bedrijven die bij NOO zijn aangesloten zijn officieel dus geen lid, maar ze betalen allemaal wel een bijdrage. ‘Om je aan te kunnen sluiten gelden bij ons tamelijk strenge eisen. Zo moet je als bedrijf een focus hebben op online ondernemen, een minimale omzet aan diensten hebben van een miljoen euro, noordelijk gevestigd zijn, minimaal tien medewerkers hebben en niet alleen willen halen, maar ook iets willen brengen. Waarom stellen we zulke strenge eisen? Omdat we een organisatie willen zijn van mensen met gemeenschappelijke waarden. Alleen met gelijkgezinden en gelijkgestemden kun je echt iets voor elkaar en het Noorden betekenen’, zo betoogt De Jong. Tot de leden behoren inmiddels zeer bekende noordelijke bedrijven als BenCom, Voys, Traffic 4 U, Payt, Spindle, Jellow, BelSimpel, Frank en Snakeware.

‘In de loop der jaren is er echt een hele goede onderlinge band ontstaan. We delen veel met elkaar, en daar speelt WhatsApp een belangrijke rol in. Zit je met een vraagstuk, dan gooi je het in de groep, en je krijgt er bijna altijd antwoord op’, aldus De Jong, die eigenaar is van the Factor e. Belangrijk in het clubgebeuren zijn de vier jaarlijkse bijeenkomsten met diner, elk kwartaal. De leden van NOO noemen elkaar ‘Nozems’, een geuzennaam die wel past bij het wat ongrijpbare karakter van de vereniging en het vrijgevochten bestaan van de aangesloten ondernemers. ‘Er zijn weliswaar 58 bedrijven aangesloten, maar in totaal hebben we tachtig leden, want sommige bedrijven vaardigen meer mensen af. De leden die op de avonden komen moeten zelf wel directeur-eigenaar zijn, dan praat iedereen altijd op eigen ondernemersniveau. Tijdens de vier avonden nodigen we ook altijd gasten uit, waarbij wethouder Joost van Keulen van economische zaken van Groningen zo’n beetje onze ‘huisgast’ is.’

‘Ik vind het persoonlijk echt heel leuk om er lid van te zijn. We hebben geweldig interessante, maar ook gezellige avonden gehad. En er is echt sprake van een enorme kennisuitwisseling, we helpen elkaar op vele fronten’, aldus De Jong. Wel begint hij zich een tikkeltje zorgen te maken dat het succes zich niet tégen NOO zelf gaat keren. ‘Ik bedoel dat we langzamerhand wel een beetje aan de grens van onze omvang komen. Want je moet iedereen wel kennen om het functioneel te houden.’

Mooi wapenfeit voor NOO is dat haar formule is geadopteerd door een organisatie voor jonge startups. ‘Die organisatie luistert naar de naam ‘Yes’. Dat blijkt een schot in de roos, want in korte tijd hebben zich tal van jonge leden aangesloten. Die hadden minder goed bij onze organisatie gepast, want voor startups spelen nu eenmaal geheel andere kwesties dan voor meer gevestigde bedrijven.’

Het bestaan van NOO draagt ook bij aan de versterking van het Noorden als regio met een krachtige online-sector. ‘We tellen in Nederland écht mee hoor, als digitale regio. Dat bleek onlangs nog weer toen ik op een bijeenkomst was van de organisatie Start-Up Delta. Daar sprak ik de voorzitter prins Constantijn. Hij zei uit zichzelf dat hij onder de indruk is van wat Groningen en het Noorden allemaal te bieden hebben aan online-activiteiten. En dat is natuurlijk ook zo. Daar zijn recent nog hele grote bedrijven bij gekomen als Hacker One, en activiteiten op het gebied van Block Chain. En op het gebied van digital marketing hebben we hier ook echt bedrijven die tot de landelijke top behoren, de crème de la crème.’

Ambitie
Marco de Jong heeft de ambitie om de NOO verder te versterken, en om nog een paar toonaangevende sprekers naar het Noorden te halen. Maar langzamerhand begint het gevoel ook een beetje te op te komen dat de NOO niet al te gevestigd moet worden. ‘Ik begin een heel klein beetje bang te worden dat we wat bezadigd raken. We moeten vooral niet tevreden achterover gaan leunen, en vooral ambitieus blijven’, aldus De Jong. Want ze moeten bij de NOO wél een beetje een ongeregeld zooitje blijven…

Het bericht De Nozems van NOO: een prettig maar gerespecteerd zootje ongeregeld verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.

Meest recente berichten