“Clean home, clean heart” dankzij Marie Kondo

“Clean home, clean heart” dankzij Marie Kondo

Het is weer tijd voor de grote schoonmaak! Menig Nederlander trekt tijdens de welverdiende zomervakantie alle kasten leeg om met een sopje alle planken schoon te maken. Als je dan toch alles al op de grond hebt liggen, kun je dan niet beter meteen de boel uitzoeken? Karlijn de Jonge, opruimcoach bij Dochter de Jonge in Groningen, werkt volgens de Marie Kondo-methode. Zij weet als geen ander hoe je je spullen kunt uitzoeken, sorteren en weggooien! 

Even in het kort: Marie Kondo is een Japanse opruimadviseur (organizer) en heeft daar meerdere bestsellers over geschreven. Daarnaast geeft ze cursussen en seminars in het weggooien en ordenen van spullen, wat zij als uitgangspunt ziet voor “innerlijke ordening”. In de basis wordt het weggooien of houden van een onderwerp bepaald met behulp van de vraag: Maakt het mij gelukkig als ik dit voorwerp vasthoud? Momenteel is de methode van Marie Kondo populair door de Netlixserie “Tidying Up with Marie Kondo”.

7 tips voor het opruimen van je huis

Volgens de methode van Marie Kondo:

  1. Ga vol voor de methode

Wees toegewijd, heb vertrouwen en doe het voor één keer goed. Als je de volledige methode hebt toegepast hoef je nooit meer op te ruimen. Echt waar? Echt waar!

  1. Beeld je ideale leven in

Ga brainstormen en maak een moodboard of een mindmap. Breng in kaart wat voor jou belangrijk is. Hoe zou jij willen dat je dagelijkse leven eruitziet? Hoe een dag verloopt? Wat zijn dingen, rituelen of tradities die je mist? Ben je op zoek naar een bepaalde sfeer of gevoel? Breng dit zo goed mogelijk in beeld over woorden. Wanneer je namelijk gaat opruimen zonder doel of zonder een idee waarom je het eigenlijk doet, kan het zijn dat je vastloopt of opgeeft. De ervaring leert dat je op deze manier meer uit de methode kan halen.

  1. Rond eerst het opruimen af

Hoe verleidelijk is het om direct naar de HEMA of de Action te rennen voor allerlei opbergaccessoires? Doe dit eerst nog even niet. Het is een lastige fase maar wel belangrijk. De ervaring leert ons dat het handiger is om eerst de methode volledig af te ronden. Wanneer je precies weet wat je overhoudt, kun je je spullen pas gaan opbergen en dus een vaste plek geven.

  1. Ruim op per categorie en niet per plek

Dat klinkt simpel, nietwaar? Welke categorieën er zijn? 1. kleding, 2. boeken, 3. papier, 4. van alles en tot slot 5. sentimenteel. Het is dus belangrijk dat je elke categorie op één plek verzameld. Heb je je kleding verspreid door het huis liggen? Zamel dan alles in, bijvoorbeeld op je slaapkamer. Van de zolder tot de kelder en van de badkamer tot de hal. Hetzelfde geldt voor de andere (sub)categorieën. Kies daarna de items die je wilt houden. Op deze manier zie je pas hoeveel items je binnen een bepaalde categorie hebt.

  1. Vraag jezelf af: word ik hier blij van?

Neem alles in je handen: broeken, handdoeken, foto’s en knuffels en luister dan naar je gevoel. Word je blij van dit specifieke item? Draagt het bij aan je visie? Past dit in je ideale leven? Maakt je hart een sprongetje? Dan kun je het item vol overtuiging houden! Twijfel je? Vraag jezelf af waarom je twijfelt, meestal is er een reden waarom je denkt iets te moeten houden. Een item kan je ook blij maken omdat het een praktisch doel dient, zoals een hamer of vuilniszakken.

  1. Focus op wat je behoudt

Elk item dat je houdt, houd je met volle overtuiging. Soms helpt het om dit hardop te zeggen, ‘hier word ik blij van’. De spullen die blijven zijn immers de spullen waarmee je jezelf omringt. Door hier de focus op te leggen zal het opruimen een positieve ervaring zijn. Als je bezig bent met de spullen die je wegdoet, krijgt het opruimen een negatieve lading.

  1. Neem afscheid

Tot slot neem je op je eigen manier afscheid van de items die je niet langer wilt houden. Misschien betekent dat terugdenken aan dat ene feestje waar je die jurk of schoenen droeg of de plek waar je het boek hebt gekocht. Je kunt de invloed erkennen, bedanken voor de dienst en dan afscheid nemen. Dit kan helpen in het proces omdat je niet klakkeloos spullen wegdoet. Daarnaast zijn er tegenwoordig ontzettend veel initiatieven om je spullen een tweede leven te geven!

Het bericht “Clean home, clean heart” dankzij Marie Kondo verscheen eerst op LocalZ Magazine.

Meest recente berichten