Businessclub Thialf : ‘Ieder lid draagt de schaatssport een warm hart toe’

Businessclub Thialf : ‘Ieder lid draagt de schaatssport een warm hart toe’

IJsstadion Thialf in Heerenveen is al jaren hét schaatshart van de wereld. Met grote regelmaat verzamelen hier duizenden schaatsliefhebbers om te genieten van wedstrijden. Voor leden van de Businessclub Thialf gaat de beleving nét even verder. Zo kan er vanaf de beste plekken in het stadion genoten worden van de gezellige sfeer, maar worden er daarnaast het hele jaar lezingen, uitstapjes en lunches georganiseerd die interessant zijn voor leden en hun relaties. Twee mensen die voor én achter de schermen actief zijn bij de businessclub zijn Janny Pekema en Aletta van de Haar. Zij vertellen wat de businessclub Thialf zo bijzonder maakt.

TEKST: MAAIKE SCHAAP | FOTOGRAFIE: MARIKE VAN DE WITTE

Het is vrijdag 10 januari: een drukke dag voor de medewerkers van Thialf. Over een aantal uur verschijnen de eerste schaatsers aan de start tijdens de ISU EK afstanden in Heerenveen. Dat betekent natuurlijk dat het hele ijsstadion – dus ook de businessclub – gereed moet zijn voor alle bezoekers. Janny en Aletta vinden het allebei fantastisch om tijdens zo’n groot evenement aan het werk te zijn. ‘De mensen hebben er zin in. Ze willen de wedstrijden zien en de unieke sfeer van een vol Thialf proeven. Het is dan ook aan ons om die beleving zo goed mogelijk te maken, zodat ze er optimaal van kunnen genieten.’

Een kolkend Thialf

Voor zowel Janny als Aletta is het heerlijk om bij Thialf te werken. Aletta werkt er inmiddels drie jaar en is manager commercie en events: ‘Het is een heel dynamische plek. We werken in een klein team, waardoor we soms snel moeten schakelen en dingen met elkaar moeten oplossen. Dat maakt het ook leuk.’

Janny werkt inmiddels zestien jaar bij Thialf. Al meteen vanaf het begin lag in haar functie de focus op het organiseren van events en de businessclub. ‘Het blijft bijzonder om ervoor te zorgen dat het een feestje wordt in het ijsstadion. Samen met collega’s zorgen we ervoor dat we dat keer op keer weer mogelijk kunnen maken.’

Feestelijk tintje

Een lid van de businessclub wordt door Thialf echt in de watten gelegd. ‘Je kunt – samen met relaties – bij alle Thialf-evenementen zijn. Je hebt als lid vaste stoelen op de mooiste plaatsen in het stadion, in de businessclub zelf worden er hapjes en drankjes geserveerd en er is ook vaak livemuziek om het geheel een nóg feestelijker tintje geven’, vertelt Aletta. Naast toegang tot de grote schaatstoernooien worden er ook met grote regelmaat andere businessclubevents georganiseerd. ‘Zo kun je als lid bijvoorbeeld aanwezig zijn bij een themalunch waarbij schaatsers en oud-schaatsers hun verhaal doen. Maar je bent ook verzekerd van toegang en goede zitplekken tijdens een WK IJsspeedway of Frisians on Ice’, licht Janny toe. Worden er dan alleen maar dingen in de winter georganiseerd? ‘Nee’, antwoordt Aletta. ‘In de zomer organiseren we ook van alles. Zo zijn we met de businessclub afgelopen zomer naar het Oerol Festival op Terschelling geweest. Erg leuk om elkaar op die manier ook beter te leren kennen!’

Volgens Janny onderscheidt de businessclub van Thialf zich door de kleinschaligheid en persoonlijke aandacht. ‘We hebben in totaal een capaciteit van 300 stoelen. Dat is relatief klein vergeleken met andere businessclubs in de regio.’ Willen ze dat dan niet uitbreiden? ‘Ik denk dat dit ons juist uniek maakt. Als we twee keer zo groot worden, gaat juist het persoonlijke tintje er van af en dat willen we niet. Leden voelen zich nu gezien en gehoord, juist omdat we niet al te groot zijn.’

Aletta van de haar (links) en Janny Pekema

Iedere windstreek

Volgens Aletta en Janny kiezen mensen om verschillende redenen voor een lidmaatschap van de businessclub. Maar er is sowieso één gemeenschappelijke deler: ‘Ieder lid draagt de schaatssport een warm hart toe’, aldus Janny. Waar de één de events gebruikt om te netwerken, wil de ander simpelweg verzekerd zijn van goede, vaste plaatsen in het stadion. Aletta: ‘Het is dan ook een divers ledenbestand. Grote en kleine bedrijven, mannen en vrouwen, jong en oud en uit iedere windstreek van Nederland. Al komt het merendeel, zo’n 70 procent, wel uit de drie noordelijke provincies.’

Hoewel ze hartstikke blij zijn met hun huidige ledenaantal, is er zeker nog ruimte voor nieuwe gezichten. Aletta: ‘Stiekem zou ik het wel heel leuk vinden als we over twee of drie jaar kunnen zeggen dat de club vol is. Dat vind ik een mooi streven.’ Janny knikt: ‘Daar sluit ik me volledig bij aan.’

Het bericht Businessclub Thialf : ‘Ieder lid draagt de schaatssport een warm hart toe’ verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.

Meest recente berichten