Alvin Sibbald (SBBLD): ‘Goede marketing lijkt verdacht veel op liefde’

Alvin Sibbald (SBBLD): ‘Goede marketing lijkt verdacht veel op liefde’

Alvin Sibbald is import-Fries sinds 1995. Geboren, getogen en opgeleid in de Randstad, maar verhuisd naar Leeuwarden om bij Aegon te werken. In de vijftien jaar daarna had hij mooie functies bij diverse verzekeraars, onder andere als marketing manager en directeur marketing & verkoop bij De Friesland Zorgverzekeraar. Hij won landelijke marketing- en communicatieprijzen en schreef het boekje “Achter een paar mooie hardloopbillen”. Begin 2010 begon hij als zelfstandig adviseur met als specialisaties strategie, marketing, klantgerichtheid en de vertaling daarvan naar de organisatie. Een decennium later kijkt hij vooral uit naar de volgende tien jaar.

TEKST: MAAIKE SCHAAP | FOTOGRAFIE: ED KLIJNMAN

SBBLD is jouw achternaam zonder klinkers, maar wat houdt jouw tagline “vuursteen voor mens en merk” in?
‘Wat ik mooi vind om te doen is – vanuit een diepgaande interesse in anderen, een sterke wil om te helpen en een gezonde dosis passie – een “vonk” afgeven aan de organisaties waarvoor en de mensen met wie ik mag samenwerken. Maar wel dusdanig dat zij daarna zelf kunnen blijven “branden”. Bedrijfsplannen die in een lade verdwijnen, belanden daar vaak niet omdat ze inhoudelijk niet goed zijn. Ze eindigen daar doordat ze van bovenaf of door externen zijn bedacht en niet in samenwerking met de mensen die iedere dag het merk zijn en het product maken.’

Is dat ook waarom jij zegt dat als je “buiten” wilt winnen, je “binnen” moet beginnen?
‘De continue ontwikkeling van technologie biedt vrijwel onbegrensde mogelijkheden, volledige transparantie en oneindige connectiviteit. Ervaringen, beoordelingen en adviezen – positief of negatief – zijn snel gegeven en gedeeld. Ons imago wordt dan ook vooral bepaald door ons gedrag. Als je “buiten” wilt winnen, moet je daarom inderdaad “binnen” beginnen. De winnaars van morgen zijn de mensen, merken en organisaties die authentiek zijn, dichtbij zichzelf blijven en alleen beloven wat ze ook daadwerkelijk waarmaken. En omgekeerd.’

Je vergelijkt jouw werkwijze ook met die van een (goede) arts?
‘Eerst een goede diagnose, dan de juiste behandeling. Een goede arts neemt naar mijn mening dan ook de tijd, geeft je aandacht, luistert naar jouw verhaal, onderzoekt de symptomen, maar vraagt en onderzoekt vooral ook door. Dit combineert hij met actuele kennis en ervaring. Pas als hij naar zijn mening de juiste diagnose heeft kunnen stellen stelt hij een behandelmethode voor. En slaagt hij er niet in de juiste diagnose te stellen, of weet hij dat je voor de beste behandeling bij een ander in betere handen bent, dan begeleidt hij je naar een andere specialist. Hetzelfde geldt naar mijn mening voor een goede adviseur.’

Eerst een goede diagnose, dan de juiste behandeling

En… goede marketing lijkt volgens jou bovendien ook verdacht veel op liefde?
‘Goede marketing is het optimaliseren van de klantreis. Dus ervoor zorgen dat de juiste persoon of bedrijf de fasen doorloopt van: ik weet wie je bent, ik vind je interessant, ik wil meer van je weten, ik kies voor jou tot aan ik ben je grootste fan. En ja, dat lijkt verdacht veel op verliefd worden en van elkaar gaan houden, nietwaar?’

Hoe kijk jij daarbij naar ontwikkelingen op marketing- en communicatievlak?
‘Goede marketing is naar mijn mening een optimale mix van klassiek en modern. Je kunt je huis volgens de nieuwste trends verven en inrichten; als het niet goed is gebouwd, lekt en tocht zal je er uiteindelijk weinig plezier aan beleven. Laat staan dat je het makkelijk of voor een goede prijs zal kunnen verkopen. Hetzelfde geldt voor marketing. Het is leuk, spannend en stoer om met de nieuwste technologie, apps of sociale media aan de slag te gaan, maar als je de basis niet op orde hebt, is succes slechts een toevalstreffer. Wat zijn je doelstellingen? Wat is je ideale doelgroep? Wie zijn je concurrenten? Wat maakt jou uniek en onderscheidend? Hoe, wanneer en via welke kanalen kun je dat het beste doen beseffen? Het zijn enkele van de meest klassieke, maar tevens meest fundamentele marketingvragen. Als deze goed zijn beantwoord, kun je de klantreis en de bijbehorende processen en communicatie optimaliseren.’

En hoe zie jij voor jezelf de volgende tien jaar?
‘De afgelopen tien jaar heb ik met mooie mensen en organisaties mogen samenwerken en dat hoop ik ook de komende jaren te blijven doen. Daarnaast wil ik echter ook nog meer gaan ondernemen. Dat doe ik nu soms al door bijvoorbeeld (tijdelijk) in een (startend) bedrijf te stappen, maar dat soort dingen wil ik intensiever gaan doen. Voor mooie ideeën ben ik dan ook altijd bereikbaar! En daarna? Verhuizen naar een warme plek en nog meer boeken schrijven?’

Het bericht Alvin Sibbald (SBBLD): ‘Goede marketing lijkt verdacht veel op liefde’ verscheen eerst op Entrepreneur Magazine.

Meest recente berichten